ČD: Chystá se Jízdní řád 2015, vyjedou v něm railjety do Grazu i obnovený spoj Praha – Varšava

06.07.2014 17:12 | Zprávy

Příprava jízdního řádu 2015, který začne platit 14. prosince letošního roku, je v plném proudu. V současné době jsou k dispozici první návrhy, ke kterým se mohou v některých regionech vyjadřovat občané a obce.

ČD: Chystá se Jízdní řád 2015, vyjedou v něm railjety do Grazu i obnovený spoj Praha – Varšava
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Přestože připravené návrhy jízdních řádů mohou doznat ještě značné změny, mimo jiné i z důvodu reálných finančních možností jednotlivých objednatelů, a definitivní podobu bude mít nový Jízdní řád 2015 až na začátku září, lze již nyní představit některé plánované změny v dálkové, především pak v mezinárodní dálkové dopravě.          

Nejvýznamnější novinkou bude ostré spuštění provozu vlaků railjet na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz. Na linku denně vyjede 7 párů vlaků vedených v mezinárodním provozu v pravidelném dvouhodinovém intervalu. Cestovní čas mezi Prahou a Vídní se zřetelně zkrátí, a to na přibližně 4 hodiny 10 minut. Navíc jeden pár vlaků railjet bude v okrajových částech dne veden mezi Prahou a Brnem. Vlaky budou jako dosavadní spoje EC vedeny bez povinné rezervace míst k sezení kromě business class, kde se povinná rezervace místa předpokládá. Railjety ve Vídni zastaví na zbrusu novém hlavním nádraží, kde budou mít cestující zajištěny přestupní vazby v dalších směrech, aniž by museli přejíždět mezi vídeňskými nádražími. Vlaky z Vídeňského hlavního nádraží budou směřovat např. do Budapešti, Villachu, Salcburku, Frankfurtu nad Mohanem, Mnichova, do Curychu a také na vídeňské letiště Schwechat.

Další novinkou ve směru do Rakouska bude každodenní prodloužení vlaku Moravia s vozy k sezení v relaci Bohumín – Vídeň s odjezdem ráno před 7. hodinou z Bohumína a s příjezdem do Vídně před 10. hodinou dopoledne. Zavede se tak nové žádané ranní přímé spojení severní a střední Moravy s Vídní. V opačném směru bude vlak odjíždět z Vídně po 18. hodině večer. V souvislosti se zahájením provozu railjetů se ukončí provoz přímého vlaku EC Vindobona z Hamburku přes Prahu do Vídně a Villachu. V trase tohoto vlaku se zavede nový spoj EC Porta Bohemica v relaci Hamburk – Berlín – Praha – Brno – Bratislava – Budapešť.

Na této lince dojde také k nahrazení přímého vlaku EC Avala v trase Praha – Budapešť – Bělehrad vlakem EC Csárdás ve zkrácené trase Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Spoj Avala je nyní často zpožďován v důsledku kontrol na vnějších hranicích Schengenského prostoru a tato zdržení se přenášela také na území České republiky. V uplynulém období se tak jednalo o nejméně spolehlivý spoj v Česku. Předpokládá se, že díky zkrácení tohoto vlaku do/z Budapešti dojde k významnému zvýšení spolehlivosti a přesnosti tohoto posledního denního spoje z jihovýchodní části republiky do Prahy.

Pro odlehčení denní špičkové frekvence mezi Českou republikou a Slovenskem budou v pátek a v neděli vedeny mezi Břeclaví a Bratislavou posilové vlaky Ex 278/279 s přípoji v Břeclavi na vlaky railjet do/z Prahy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Zastrojování platů

Na jaké částce by podle vás měly být platy politiků zastropovány nebo na co by měly být navázány? A řeší něco zmrazení platů, když dřív nebo později dojde k rozmrazení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Liberecký kraj vyhlašuje dotační program na podporu kulturních aktivit

20:16 Liberecký kraj vyhlašuje dotační program na podporu kulturních aktivit

Liberecký kraj vyhlásil dotační program 7.1 „Kulturní aktivity v Libereckém kraji pro rok 2026“. Cíl…