ČD: Jednotné pojmenování linek nahradí jména jednotlivých vlaků na dalších tratích

04.10.2018 12:45

V Jízdním řádu 2019 nahradí na mnoha dalších tratích jednotné pojmenování linek dosavadní různá pojmenování jednotlivých spojů. Společné pojmenování všech nebo většiny vlaků na jedné lince rozšířily České dráhy na více relací na konci loňského roku.

ČD: Jednotné pojmenování linek nahradí jména jednotlivých vlaků na dalších tratích
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Tento způsob označení linek a většiny vlaků vedle číselného údaje usnadňuje cestujícím orientaci při vyhledání spojení v jízdních řádech i samotného spoje na stanici.

„Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se nám osvědčil. Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.

České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince Praha – Ostrava / Bohumín, když všechny spoje stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit u linek Metropolitan Praha – Budapest, Západní expres Praha – Cheb / München a Slovácký expres Praha – Luhačovice / Veselí nad Moravou. Podobný princip využívají také zahraniční železnice především u spojů vedených v pravidelném taktu.

„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat jednotlivé vlaky po jménech. Ta měla smysl v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den. Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků. Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně stejně kvalitní a rychlé railjety každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomůže jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární pojmenování Vindobona,“ vysvětluje Michal Štěpán důvody změn v pojmenování vlaků v uplynulých letech.

V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků 62 různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně spěšné. Společná pojmenování vlaků a tedy linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Vybrána jsou jména podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, např. podle řek nebo významných míst. Zachována jsou i některá tradiční pojmenování, nebo je využita možnost odlišit spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se kterou je jejich provoz spojen. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.

Přehled linek a jejich pojmenování

číslo linky

název linky

trasa

 

SC (IC) Pendolino

(Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín

 

SC Pendolino Košičan

Praha – Košice

Ex 1

Ostravan

Praha – Bohumín / Návsí /Žilina

Ex 1

Opavan

Praha – Opava

Ex 1

Varsovia

Praha / Ostrava – Warszawa

Ex 1

Fatra

Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen

Ex 2

Valašský expres

Praha – Vsetín / Žilina

Ex 3

Vindobona

Praha – Wien – Graz

Ex 3

Berliner

Praha – Berlin / Hamburg

Ex 3

Metropolitan

Praha – Bratislava – Budapest

Ex 6

Západní expres

Praha – Plzeň – München / Cheb

Ex 7

Jižní expres

Praha – České Budějovice / Linz

R 5

Krušnohor

Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb

R 8

Slezan

Brno – Bohumín

R 9

Vysočina

Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno 

R 10

Hradečan

Praha – Hradec Králové – Trutnov

R 11

Rožmberk

Brno – České Budějovice / Plzeň

R 11

Bezdrev

České Budějovice – Plzeň

R 12

Bouzov

Brno – Olomouc – Šumperk

R 13

Moravan

Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc

R 14

Ještěd

Pardubice – Liberec

R 15

Ploučnice

Liberec – Ústí nad Labem

R 16

Berounka

Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda

R 17

Vltava

Praha – České Budějovice

R 17

Lužnice

Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí

R 18

Slovácký expres

Praha – Olomouc – Luhačovice /

Veselí nad Moravou

R 19

Svitava

Praha – Česká Třebová – Brno

R 20

Labe

Praha – Děčín

R 21

Jizera

Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov

R 22

Bezděz

Kolín – Rumburk / Šluknov 

R 23

Střekov

Ústí nad Labem – Kolín

R 24

Lány

Praha – Rakovník

R 26

Otava

Praha – Písek – České Budějovice

R 27

Praděd

Olomouc – Krnov – Ostrava

R 27

Cvilín

Krnov – Ostrava


Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

16:05 Hospodářská komora: Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

Prioritou nové Evropské komise by se mohlo stát snížení administrativní zátěže podnikatelů. Tu býval…