ČD: Vlaky dorazí rychleji na západ Čech a více než polovina všech expresů a rychlíků už bude garantovat Wi-Fi

25.11.2018 19:52

České dráhy v novém jízdním řádu 2019 s platností od 9. prosince nabídnou pod svou značkou celkem 9 041 různých vlaků. Denně to bude v průměru 7 223 spojů. Za rok najedou tyto vlaky skoro 129 milionů kilometrů.

ČD: Vlaky dorazí rychleji na západ Čech a více než polovina všech expresů a rychlíků už bude garantovat Wi-Fi
Foto: red
Popisek: ČD - logo

V novém jízdním řádu zrychlí cestování na západ České republiky, větší kapacitu nabídnou spoje mezi Prahou a Moravou, bude pokračovat modernizace rychlíkových a regionálních souprav i zavádění moderních služeb. Nabídku Wi-Fi připojení k internetu bude garantovat o čtvrtinu vlaků více než letos, přitom touto službou bude disponovat již každý druhý dálkový vlak. Další desítky spojů Wi-Fi nabídnou, i když přímo nebude služba uvedena v jízdním řádu.

„Počet spojů a nabízených míst ve vlacích i vzdálenost, kterou všechny naše vlaky ujedou v novém jízdním řádu, budou mírně vyšší. Denně vypravíme v průměru o 182 spojů více a celkově naše vlaky najezdí o 3,7 mil. kilometrů více než v končícím jízdním řádu,“ upřesňuje na úvod Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod. 

Rychleji na západ, lepší spojení na Slovensko a do Polska

Největší změnou v novém jízdním řádu je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. „Díky otevření Ejpovických tunelů dochází k dalšímu zrychlení cesty z Prahy do Plzně, Klatov, Domažlic, Mariánských Lázní, Chebu a do dalších míst na západě České republiky. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut, a vlaky tak zvyšují svou konkurenceschopnost vůči autům a autobusům,“ zdůrazňuje zrychlení dopravy v západní části republiky Michal Štěpán. 

Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hod. 25 minut na 1 hod. 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hod. 18 minut na 1 hod. 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hod. 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expresy zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.

U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hod. 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hod. 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hod. 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem el. zásuvek.

V mezistátní dopravě dochází k podobnému zrychlení cesty do Mnichova a nově bude v nabídce rychlé páteční odpolední spojení SC Pendolino Košičan s odjezdem z Prahy v 15:41 hod. a příjezdem do Popradu-Tater ve 21:55 hod. a do Košic ve 23:05 hod. Souprava se vrací v sobotu dopoledne do Prahy. Rozšířena je také nabídka spojů do Polska včetně více přímých vozů. Je tak zajištěno častější spojení bez přestupu z Prahy do Varšavy a nově také z jižní Moravy do Krakova.

Více místa ve vlacích Praha – Morava a zpět

„Rostoucí počet cestujících ve vlacích mezi Prahou a Moravou si vynutil již od září několik etap posílení expresů a rychlíků. S posílením dopravy proto počítáme i v novém jízdním řádu. Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy,“ říká Michal Štěpán.

Místo dosavadních vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také v 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic a ve dny se zvlášť zvýšenou poptávkou, např. před prodlouženými víkendy nebo prázdninami, bude doplněn o posilový vlak SC Pendolino Praha hl.n. (15:35) – Ostrava hl.n. (18:44). V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.

Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude v 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny.  InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy hl.n. přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy. Poslední denní spoj Moravan z Prahy (21:24) do Olomouce (23:51) bude prodloužen až do Přerova (00:07) a také v opačném směru bude tento první ranní spoj z Moravy veden již z Přerova (4:13). Do Prahy přijede jako dosud v 7:04 hod.

Z jižní Moravy posílí kapacitu poslední vlak Metropolitan z Budapešti (17:40) a Bratislavy (20.10), který bude nově pokračovat každý den z Brna (dolní nádraží 21:37 / Židenice 21:42) až do Prahy (0:11).

„Kvůli zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu ve spojích mezi Prahou a Ostravskem zvažujeme rozšíření povinné rezervace z rychlovlaků SC Pendolino a některých spojů InterCity na všechny komerční dálkové spoje, které v této relaci jezdí. Také v ostatních dálkových vlacích ve všech relacích doporučujeme navzdory masivnímu posílení vlaků o stovky míst včasnou rezervaci. Podle počtu rezervovaných míst přidáváme další ad hoc posilové vozy. Každá využitá rezervace je pro nás důležitá informace o obsazení vlaku, a pokud je většina míst s předstihem rezervována, můžeme, pokud je to technicky a provozně možné, přidat další posilové vozy,“ žádá cestujících o využívání rezervací Michal Štěpán.

Jednotná jména pomou s orientací mezi vlaky, komfortnější soupravy míří na další rychlíky 

Nejzřetelnější změnou v dálkové mezistátní i vnitrostátní dopravě pak bude na většině tratí odklon od pojmenování jednotlivých vlaků a jejich náhrada jednotnými jmény platnými pro celou linku. Výjimkou budou jen některé vybrané spoje s částečně odlišnou trasou nebo řazením. Poprvé byl tento model využit v končícím jízdním řádu u linky Praha – Brno – Bratislava – Budapešť, která získala pojmenování Metropolitan. Podobně budou spoje na lince z Prahy do Vídně a Grazu pojmenovány Vindobona, do Berlína a Hamburku ponesou jméno Berliner, do Žiliny přes Valašsko pojedou spoje Valašský expres nebo z Ostravy do Banské Bystrice či Zvolena zamíří skupina vlaků se jménem Fatra. Podobné změny se uskuteční také u vnitrostátních vlaků a linek.

„Například v Praze na hlavním nádraží odjíždí 5 minut za sebou dva rychlíky s cílovou stanicí Brno, jeden přes Pardubice a druhý přes Havlíčkův Brod. Vlaky jezdí často ze stejného nástupiště a dokonce ze stejné koleje. Stojí za sebou, a lidé si je mohou snadno splést. Odlišení jednoduchými názvy Svitava a Vysočina pro všechny spoje na dané lince může lidem pomoci se snáze zorientovat a nastoupit do správného vlaku,“ vysvětluje praktickou stránku jednotného pojmenování vlaků Michal Štěpán,    

S novým jízdním řádem se také rozšíří počet vlaků s komfortními vozy. Z dopravy téměř úplně vymizí „koženka“ charakteristická pro starší rychlíkové vozy. Vagóny z 80. let minulého století ještě zcela z vlaků nezmizí, ale běžně provozované vozy prošly revitalizací a dostaly textilní čalounění. Revitalizací prošla i sociální zařízení a další vybavení.

„Moderní klimatizované vagóny zařadíme v novém jízdním řádu i do rychlíků Praha – Děčín a komfortnější klimatizované vozy budou zařazeny také do souprav rychlíků z Prahy do Luhačovic nebo z Prahy do Klatov a Železné Rudy,“ vyjmenovává některé změny v řazení souprav Michal Štěpán.    

Modernizace vlaků bude pokračovat také v regionální dopravě, když na osobní vlaky Plzeň – Horažďovice předměstí budou nasazeny bezbariérové klimatizované jednotky RegioPanter.

Speciální vlaky i doplňkové služby ve vlacích a na stanicích, Wi-Fi bude v jízdním řádu garantováno v 829 vlacích

„České dráhy i v příštím roce nabídnou řadu zvláštních vlaků a služeb. Tradiční jsou nostalgické vlaky s parními nebo historickými motorovými lokomotivami a vozy. Do tohoto konceptu zapadá i zvláštní noční rychlík v předrevolučním stylu ‚Anděl na horách‘ s názvem ‚Retrotatran‘. Příští rok vypravíme tento spoj hned několikrát, především pro korporátní klienty. Novinkou budou speciální rychlíky na mistrovství světa v hokeji v Bratislavě,“ říká Michal Štěpán. Hokejové speciály pojedou ráno nebo dopoledne z Prahy přes Pardubice, Brno a Břeclav do Bratislavy a vracet se budou po večerním utkání po půlnoci. Každý z vlaků nabídne přibližně 900 míst.

„Po určitém zpoždění se nám podaří v novém jízdním řádu nabídnout Wi-Fi připojení k internetu v 829 vlacích, které budou mít službu uvedenou přímo v jízdním řádu. Je to více než čtvrtinový nárůst. Do konce roku bude dovybaveno Wi-Fi 92 vozů a v příštím roce to bude přibližně 200 dalších vagónů. Wi-Fi tak bude v příštím roce ve 325 dálkových vlacích, což je více než polovina všech, které vypravujeme. Dalších více než 500 vlaků s Wi-Fi jezdí v regionální dopravě. Wi-Fi připojení k internetu ale nabídnou i desítky dalších spojů, které tuto službu nemají v jízdním řádu zvlášť uvedenou. Jedná se například o spoje provozované motorovými vozy RegioSpider na Vysočině,“ upozorňuje Michal Štěpán.

Mezi trasami, kde se Wi-Fi v průběhu JŘ 2019 nově objeví, patří například expresy Praha – České Budějovice – Linec a rychlíky Praha – Ústí nad Labem – Cheb, Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda, Praha – Hradec Králové – Trutnov, Praha – Olomouc – Luhačovice / Zlín / Veselí nad Moravou nebo osobní vlaky Plzeň – Horažďovice předměstí.

Rozšiřuje se i nabídka dětských kin. Nově je nabízejí všechny spoje SC / IC Pendolino Františkovy Lázně / Cheb – Praha – Plzeň – Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Košice a rychlíky Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb a vybrané spoje (celotýdenní provoz) na trati Praha – Děčín. Vlaků s dětským kinem tak bude v novém roce 83.

České dráhy také nabízejí v 5 066 vlacích bezbariérové vozy, v 6 553 vlacích přepravu jízdních kol, v 568 spojích úschovu během přepravy, v 78 vlacích restaurační vozy a v 73 vlacích bistrovozy, 190 vlaků nabízí minibar nebo automaty s občerstvením a 382 vlaků má vyhrazené oddíly pro cestující s dětmi. Celkem 883 spojů má garantovanou možnost napájení elektroniky cestujících, např. mobilních telefonů, tabletů nebo notebooků, prostřednictvím palubní elektrické sítě (el. zásuvky).

Komfortní čekárny ČD Lounge budou v novém jízdním řádu otevřeny také v Břeclavi a v České Třebové. V současnosti fungují čekárny ČD Lounge v Praze hl.n., Brně hl.n., Pardubicích hl.n., Olomouci hl.n., Ostravě hl.n. a Ostravě-Svinově. Nově budou moci služeb ČD Lounge využívat také cestující ve 2. třídě s rezervací místa ve svém vlaku.

Kvůli inflaci porostou ceny jízdenek o 2,5 %, rozšíří se nabídka traťových jízdenek

Letošní inflace ovlivní základní ceníky Českých drah. Inflace 2,5 % tak zvedne na příští rok o stejnou výši ceny obyčejného, zákaznického a dalších druhů jízdného, které je ze základního ceníku vypočítáno. Cena obyčejného jízdného beze slev u nejčastějších vzdáleností se tak zvedne o 1 až 2 koruny, například u vzdálenosti 25 kilometrů to bude ze 45 Kč na 46 Kč, u vzdálenosti 50 kilometrů ze 79 Kč na 81 Kč a u větší vzdálenosti např. 100 kilometrů ze 147 Kč na 151 Kč.

Rozšířena bude nabídka traťových jízdenek pro denní dojíždění. Dosud byla tato nabídka ohraničena vzdáleností 120 kilometrů. V souvislosti se zkracováním cestovních časů a možností pohodlně a rychle dojíždět na větší vzdálenosti se rozšiřuje nabídka traťových jízdenek na vzdálenost až 150 kilometrů. Například cesta z Chocně do centra Prahy (143 km) v současnosti trvá jen 1 hod. 28 minut. Cena obyčejné měsíční traťové jízdenky na této trati je 5 880 Kč, tedy 147 Kč za jednu cestu při 20 pracovních dnech v měsíci, nebo pro držitele aplikace IN 25 je to 4 410 Kč, tedy jen 110 Kč na 1 jízdu.

Nově jsou zavedeny traťové jízdenky také pro držitele státní slevy pro seniory 65+.  

Nově koncipovaná je sleva na vybraných tratích, kde České dráhy poskytují slevu 25 % bez prokazování nároku na slevu. Sleva bude nazvána „Region“ a bude na všech vyjmenovaných tratích ve výši 25 %. Dostupná bude ve všech prodejních kanálech a platit bude jen v rámci cestování na příslušných tratích.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

7:02 CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům…