Tento trend je znatelný i ve změně poptávky návštěvníků nákupních center. Odborníci se shodují, že klíčovým hnacím motorem této změny je nárůst nadváhy a obezity Čechů, kterou v současnosti trpí na 57 % dospělých Čechů, stejně jako příbytek přidružených závažných onemocnění.
Podle informací Ministerstva zdravotnictví ČR roste u Čechů počet závažných onemocnění souvisejících s nezdravým životním stylem. V současnosti tak trpí nadváhou či obezitou více než 57 % dospělé české populace, což řadí Českou republiku po Anglii, Maltě a Maďarsku na 4. místo v Evropě. Nadváha a obezita pak koresponduje například s nárůstem osob trpících diabetem II. typu, kterých se v Česku již nyní podle ministerstva léčí na 850 tisíc, či s přibýváním osob s vysokým krevním tlakem.
Základním problémem ve výživě Čechů není podle údajů ministerstva primárně nedostatek potravin na trhu, ale nevyvážená dostupnost a skladba stravy, nadměrný energetický příjem, nedostatek zeleniny a ovoce, vysoká konzumace soli či nepravidelné stravování. Poměrně časté je také používání méně vhodných způsobů přípravy jídel, jako je smažení nebo fritování. U všech populačních skupin v Česku byl tak podle ministerstva zjištěn zvýšený příjem tuků a jednoduchých cukrů, u mužů pak i více cholesterolu a sodíku, než je stanoveno ve výživových cílech Světové zdravotnické organizace (WHO).
Podle odborníků si však Češi v poslední době zdravotní potíže spojené s nevhodným životním stylem stále více uvědomují a začínají se postupně přiklánět k celosvětovému trendu zdravého stravování. „Před 10 lety byl vztah Čechů ke stravování zcela odlišný, než jaký je nyní. Lidé vyhledávali smažená jídla, sladké limonády nebo českou kuchyni v podobě hutných omáček a knedlíků. V posledních 2 letech se však chutě a preference Čechů stáčí ke zdravé a lehké stravě. Lidé kladou důraz na čerstvost surovin a jako přílohu volí salát," potvrzuje trend Marek Sedlák, ředitel české sítě rybích restaurací Nordsee, které letos slaví 10leté výročí fungování v Česku. Podobný přístup začali Češi volit i v případě nápojů. „V období let 2010 až 2011 jsme zaznamenali změnu preferencí kupujících dle všeobecného povědomí o krizi, kdy lidé hledali ty nejlevnější produkty, o jejichž kvalitě by se dalo úspěšně pochybovat. Cena byla při nákupu to jediné kritérium. Nicméně od druhé poloviny roku 2012 pozorujeme značnou změnu v chování českých zákazníků. Lidé se začali více zajímat o své zdraví a volí potraviny, které jim dodají potřebnou energii a vitalitu. Tento růst poptávky u Čechů trvá dosud," souhlasí Marek Farník, ředitel společnosti UGO trade s.r.o., která provozuje síť barů Ugova čerstvá šťáva s čerstvými zeleninovými a ovocnými šťávami, koktejly či točenou zmrzlinou z čerstvého ovoce.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva