DPP: Pražské Muzeum MHD získalo k 30. výročí cenný autobus Praga NDO z roku 1948 a chystá stavbu nové haly

13.05.2023 7:14 | Tisková zpráva

Muzeum MHD, které ve vozovně Střešovice provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si v neděli 14. května 2023 připomene 30 let od svého otevření. Za tu dobu se jeho sbírky historických vozidel téměř zdvojnásobily a prohlédlo si je více než půlmilionu návštěvníků.

DPP: Pražské Muzeum MHD získalo k 30. výročí cenný autobus Praga NDO z roku 1948 a chystá stavbu nové haly
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

K jubileu muzea se DPP tento týden podařilo získat vůz Praga NDO z roku 1948, první typ československého autobusu s pravostranným řízením a současně poslední chybějící vozidlo z ucelené řady významných poválečných autobusů, které DPP provozoval. Pro sbírku historických autobusů DPP chystá v Muzeu MHD novou výstavní halu, jejíž stavbu plánuje zahájit letos na podzim a otevření v roce 2025 ke 150. výročí MHD v Praze. 30 let Muzea MHD mapuje stejnojmenná nová knížka, kterou tento týden vydal DPP. Na neděli 14. května DPP připravil v Muzeu MHD dětský den a na pondělí 15. května speciální komentované prohlídky.

DPP v Muzeu MHD představil nejnovější přírůstek do sbírky historických vozidel, autobus Praga NDO z roku 1948 v původním nálezovém stavu. Praga NDO je první československý autobus s pravostranným řízením, první série 63 kusů byla vyrobena již v roce 1939. Výroba dalších sérií se rozjela až po 2. světové válce v roce 1947. V tomto roce si tehdejší DPP na základě výsledků zkušebních jízd objednal 50 kusů vozidel Praga NDO s poloautomatickou převodovkou Praga Wilson.

Jednalo se o jeden díl z důležitého modernizačního celku nových vozidel pro poválečnou obnovu vozového parku a zajištění dopravy na XI. Všesokolský slet (těmi dalšími byly trolejbusy T400 a tramvaje „Mevro“ následované dvěma prototypy moderních vozů PCC). Podvozky autobusů Praga NDO se vyráběly v Automobilových závodech Praga v Praze, karoserie ve firme Josef Sodomka, továrna karoserií ve Vysokém Mýtě, která byla v roce 1948 přeměněna v národní podnik Karosa. Všech 50 autobusů si DPP převzal a zařadil do provozu v roce 1948. Autobusy Praga NDO se vyráběly do roku 1950, celkem jich bylo vyrobeno více než 400 kusů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

K tomu vašemu sběru podpisů na kandidátky

Nepřijde mi to špatný nápad, ale na druhou stranu, to nemáte nic důležitějšího na práci, než sbírat podpisy? Zaznamenal jsem, že ke sběru dochází třeba i v době, kdy jedná Sněmovna. Proč je nesbíráte třeba o víkendu či ve volném čase? A když už sbíráte podpisy pro nominaci a pak logicky i hlasy pro ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo obrany: Generál Kutlvašr se dočkal důstojného pomníku

22:03 Ministerstvo obrany: Generál Kutlvašr se dočkal důstojného pomníku

V areálu bývalého Nuselského pivovaru v Praze 4 byl slavnostně odhalen pomník, který připomíná odkaz…