Doprava letos čerpá peníze na stavby nejlépe v historii, šlo na ně už 66 mld. Kč

07.12.2016 18:28

Na dopravní stavby směřovalo letos už 66,4 miliard korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jedná se o historicky nejlepší čerpání fondu, na úrovni 82,6 % všech prostředků pro letošní rok.

Doprava letos čerpá peníze na stavby nejlépe v historii, šlo na ně už 66 mld. Kč
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

Velmi úspěšně resort dopravy čerpá i peníze z Operačního programu Doprava (OPD), tedy z evropských fondů. Ke konci listopadu bylo z OPD vyčerpáno celkem 9,9 miliard korun, tj. 69% upraveného rozpočtu pro letošek.

Původně schválený rozpočet SFDI na rok 2016 v celkové výši  65,7 mld. Kč byl již vyčerpán v plné výši. Díky úspěšnému čerpání evropských prostředků z OPD v loňském roce získal letos SFDI další zdroje navíc, a bylo možné ho navýšit na celkových 80,5 mld. Kč (tj. upravený rozpočet SFDI).

Operační program Doprava vyhlásil ze všech programů nejvyšší objem výzev. Jedná se o 25 výzev v objemu 130,6 mld. Kč, což představuje 102,9 % alokace celého programu. Letošní čerpání OPD je dle rozpočtu SFDI odhadováno ke konci roku na 14,3 mld. Kč., to znamená plné vyčerpání evropských zdrojů pro letošek. Pokud se podaří stejně úspěšně vyčerpat i 25 miliard evropských prostředků, které jsou v OPD připraveny na rok 2017, bude mít příští rok ČR vyčerpánu zhruba jednu třetinu celého Operačního programu Doprava 2014 – 2020.

„Mezi nejvýznamnější běžící projekty, které jsou letos financovány z prostředků OPD, patří výstavba nových úseků dálnice D3, modernizace D1, stavba D1 v úseku Přerov – Lipník, obchvat Třince na silnici 1/11 či stavba úseku Ostrava Prodloužená Rudná – hranice okresu Opava na stejné komunikaci,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Řada dalších důležitých projektů je letos z evropských peněz financována na železnici. Jde například o modernizace trati Rokycany  - Plzeň, rekonstrukci železniční stanice Olomouc, přestavbu železničního uzlu Plzeň, modernizaci železniční stanice Česká Lípa či revitalizaci trati Okříšky - Zastávka u Brna.

Údaje vychází ze skutečně realizovaných plateb ze SFDI a jsou postupně promítány do monitorovacího systému Ministerstva pro místní rozvoj. Právě údaje o čerpání ze SFDI jsou reálným ukazatelem využívání evropských prostředků v resortu.

Čerpání prostředků v průběhu roku je každoročně ovlivněno průběhem stavební sezony, kdy v I. čtvrtletí prakticky neprobíhají žádné významné stavební práce kvůli nevhodným klimatickým podmínkám a v dalších čtvrtletích má čerpání zhruba dvouměsíční zpoždění oproti výstavbě díky lhůtě splatnosti faktur. V posledních dvou měsících roku tedy každoročně čerpání rapidně narůstá.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…