Evropské spotřebitelské centrum pomohlo rekordnímu počtu spotřebitelů

17.03.2018 14:20

Rekordní počet spotřebitelů se loni obrátil na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci. Bylo jich 1633. Hledali pomoc ve sporech se zahraničními podnikateli a žádali o informace o svých právech na jednotném evropském trhu.

Evropské spotřebitelské centrum pomohlo rekordnímu počtu spotřebitelů
Foto: Evropské spotřebitelské centrum
Popisek: Evropské spotřebitelské centrum

Nárůst počtu kontaktů se spotřebiteli ve srovnání s rokem 2016 činil 46 % - tehdy šlo o 1117 žádostí o pomoc a o informace. Míra úspěšnosti mimosoudního řešení sporů byla v loňském roce téměř 45 %.

„Právníci centra pomáhají bezplatně řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu, a to mimosoudní cestou. Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Dalšími oblastmi jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí.

Mnohdy jsou to stížnosti, v nichž spotřebitelům jde až o desítky tisíce korun – například o náhrady škody v letecké dopravě nebo u autopůjčoven. Nicméně, Evropskému spotřebitelskému centru (ESC) se v posledních měsících daří úspěšně řešit například spory, v nichž čeští senioři usilují o odstoupení od smlouvy na nákup naslouchátek, zasílaných za zhruba 1200 Kč z Polska. Jde o výrobky inzerované v největších českých tištěných médiích i na významných online serverech – jenže mnohdy nefungují.

„Prodejce odmítá vrátit peníze, ale poté, co do jednotlivých případů vstoupí síť Evropských spotřebitelských center, částky ve výši přes tisíc korun vyplácí. Pro lidi většinou ve vyšším důchodovém věku je to vítaná pomoc,“ Ondřej Tichota.

ESC ČR je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, jejíž činnost financují Evropská komise a země, které se na tomto projektu od roku 2005 podílejí. Vedle členských států jsou to Norsko a Island. Centra spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s centrem ve své domovské zemi, které případ posoudí a předá kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem vyjednávají smírné řešení konkrétního problému. Služby center jsou bezplatné. Více informací o činnosti ESC na www.evrospkyspotrebitel.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …