V roce 2013 zemřelo ve státech EU26 (mimo Maltu a Bulharsko) 2 009 cyklistů. Počet obětí z jejich řad se v letech 2003-2013 podařilo snížit o 37 %, pokles však byl pomalejší než u cestujících v automobilech (-53 %). Pomalejší pokles lze částečně přičíst rostoucímu počtu cyklistů na evropských silnicích. Dlouhodobě činí podíl cyklistů na celkovém počtu obětí dopravních nehod 8 %, nejinak tomu bylo i v loňském roce.
Největší podíl cyklistů na počtu obětí nehod? V Nizozemsku a Dánsku. Přesto jsou jejich silnice pro bicyklisty nejbezpečnější
Mezi jednotlivými státy panují nemalé rozdíly. Pokud se jedná o počet usmrcených cyklistů na milion obyvatel, v letech 2011-2013 činil v rámci EU 4,2, v ČR se jednalo o 5,4. Nejmenší podíl obětí z řad cyklistů vykazují v Řecku (2 %), ve Francii a Španělsku (shodně po 4 %). Nejvyšší podíl naopak vykazují cyklistické velmoci Nizozemsko (24 %) a Dánsko (17 %). Česká republika se s devíti procenty blíží průměru EU. Bylo by ovšem chybou vyvozovat závěr, že nizozemské silnice jsou pro cyklisty nebezpečné. Dle evropského projektu REStARTS spolufinancovaného Evropskou komisí činí počet usmrcených cyklistů na ujetou miliardu kilometrů 44,6. Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu dále uvádí, že v Dánsku činí tento ukazatel 12,1, Nizozemsku 12,4, dále pak ve Švédsku 14,4 a konečně Velké Británii 22,4. V Nizozemsku a Dánsku se zkrátka hodně jezdí na kole – průměrný Nizozemec ročně najede téměř 900 kilometrů, Dán pak přes 500 km. Silnice těchto států jsou považovány pro cyklisty za nejbezpečnější v EU.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva