Komparativní analýza hlasitosti obchodních sdělení na programech TV Barrandov, ČT2, NOVA a Prima

04.03.2015 10:58

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se seznámila s výsledky Komparativní analýzy hlasitosti obchodních sdělení na programech Televize Barrandov, ČT2, NOVA a Prima.

Komparativní analýza hlasitosti obchodních sdělení na programech TV Barrandov, ČT2, NOVA a Prima
Foto: hns
Popisek: Televize s monoskopem

Hlavním cílem analýzy bylo, kromě kontrolního měření hlasitosti náhodně vybraných reklamních spotů, rovněž vyhodnotit, zda monitorovaní provozovatelé záměrně nevkládají reklamu do tichých částí pořadu tak, aby reklama byla oproti ostatnímu vysílání soustavně hlasitější.

V této souvislosti je nezbytné připomenout, že novela zákona nezajišťuje totožnou hladinu hlasitosti obchodních sdělení a okolního vysílání, jak je mnohdy veřejností nesprávně interpretováno. Znění zákona pamatuje pouze na hlasitost reklamy a dalších obchodních sdělení jako takových, nikoli na hlasitost pořadů, které jsou přerušovány. Zejména reklama vložená do tichého místa pořadu pak může v divákovi soustavně vyvolávat dojem přílišné hlasitosti, ačkoli k porušení zákona ve skutečnosti nedochází. Jinými slovy je takové jednání z hlediska litery zákona v pořádku, ačkoli se v praxi jedná o velmi kontraproduktivní jev, neboť příslušná novela zákona, jejímž původním cílem bylo omezit hlasitou reklamu, ztrácí z hlediska uživatelského smysl.

Na základě výstupů aktuálního měření hlasitosti bylo jednoznačně vyhodnoceno, že provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. záměrně vkládá reklamu do tichých míst tak, aby byla oproti přerušovaným pořadům hlasitější. Stejné závěry byly přitom zjištěny taktéž v rámci předchozích monitoringů. Během aktuálního měření byl na programu Prima zaznamenán rozdíl mezi hlasitostí pořadu a hlasitostí reklamy činící 4,4 LU. V předchozích měřeních se jednalo dokonce o 9 LU, což představuje skutečně výrazně hlasitější, a tím pádem velmi rušivou, reklamu. V případě ostatních monitorovaných provozovatelů byly naopak zaznamenány rozdíly, které jsou z pohledu diváka prakticky nerozpoznatelné.

Ačkoli bylo opakovaně prokázáno, že provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. účelově zařazuje reklamu do tichých/ztišených pasáží pořadů, čímž dochází k tomu, že reklama zůstává oproti ostatnímu vysílání i nadále hlasitá a rušivá, Rada nemá možnost tento účelový „nešvar“ efektivně regulovat. Řešením dané problematiky by byla pouze novela zákona. V této záležitosti bylo již upozorněno Ministerstvo kultury ČR.

Ivan Krejčí
Předseda Rady
pro rozhlasové a televizní vysílání

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

22:12 DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. …