Italský hudební génius Giuseppe Verdi zhodnotil vrcholné drama Williama Shakespeara v romantickém hudebním hávu. Ostře řezané charaktery postav se pohybují na půdorysu vysoce propracovaného libreta, jehož děj graduje v brilantně prokomponované hudební formě. „Zařazení Otella do dramaturgického plánu je pro náš operní soubor velkou výzvou. Shakespearův námět, výborné Boitovo libreto, velkolepé hudební celky, strhující ansámbly, mezinárodní pěvecké obsazení a vysoké hudební nároky na všechny interprety – to vše slibuje velkou podívanou,“ říká hudební ředitel opery Jakub Klecker, který zároveň toto dílo hudebně nastudoval.
Na pozadí mocenských snah vidíme intrikána Jaga, žárlivého vojenského velitele Otella a jeho věrnou ženu Desdemonu: „Na vlnách Verdiho fascinující hudby připlouvá zabiják v leopardím plášti. Jmenuje se Otello a ukrývá v sobě smyslné zvíře. Dorazil ovšem ke břehům dekadentního prostoru izolovaného ostrova svého podvědomí, kde určuje směr intrikán Jago. Brilantní manipulátor, který nejlépe ví, jak nakazit duši zhoubným slovem a probudit běsy…,“ přibližuje příběh dramaturgyně opery Eva Mikulášková. „Je takový mýtus, že Othello je hra o žárlivosti. Mně se zdá, že žárlivost je pouhý důsledek intriky, kterou osnuje Jago. Jago je motor hry a při troše štěstí se nám podaří udělat analýzu toho, jak se stane, že úspěšný, slavný, oslňující chlap se stane pouhou loutkou a vrahem. Je to dost fascinující. Pokusíme se udělat inscenaci, která kromě emocí, jež jsou samozřejmě už spojeny s hudbou, také odhalí chod té intriky, její oblouk a její důsledky – skoro by se dalo říci, že režisérem inscenace bude Jago. V tomto smyslu bude inscenace Otella také analytická,“ doplňuje režisér Ivan Krejčí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva