Právě v zahraničí je Národní divadlo moravskoslezské vnímáno jako divadlo realizující velmi ambiciózní velký umělecký program navzdory malému rozpočtu. V minulé divadelní sezóně se zde například uskutečnila světová premiéra opery jednoho z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů současnosti Jana Klusáka Filoktétés, jehož hudba, dle Opernweltu, provokuje napříč časem: „Energicky vykresluje hudební kontury, naplňuje zajímavými barvami Sofoklem inspirované jazykové obraty, které jsou recitativně pozoruhodně zpracovány. Tato inscenace – v koprodukci s Národním divadlem v Praze – představuje rehabilitaci skladatele, jehož osud je s titulní postavou této opery více než podobný,“ píše v tomto prestižním operním časopise rakouský recenzent Gerhard Persché v článku nazvaném Ohnivý zázrak. Operu Filoktétés také uvedla divadelní a hudební recenzentka a publicistka Radmila Hrdinová ve své bilanci na serveru Novinky.cz mezi pěti nejlepšími českými divadelními událostmi roku 2015!
Nepovšimnuty zahraničními médii nezůstávají ani opery v režii Jiřího Nekvasila, které v uměleckém programu operního souboru tvoří již šestou sezónu ucelenou dramaturgickou řadu s názvem „Operní hity 20. století“ – Ohnivý anděl a Tři přání aneb Vrkavosti života: „Jiří Nekvasil kouzlil i ve své inscenaci Ohnivý anděl. S 15 000 eur, které měl pro tuto inscenaci k dispozici, nešetřil kulisami ani stroji a s Petrem Matáskem ji proměnil v napínavou jízdu napříč časem a styly. Kolínská katedrála jako surrealistická konstrukce, scéna Fausta a Mefista jako tongue-in-cheek (lehce ironická) idyla v malovaných kulisách, ohnivá hranice na závěr jako high-tech inferno,“ uvádí redaktor Opernweltu Persché. O zmíněných inscenacích píše stejný autor i v anglickém respektovaném časopise Opera Magazine. Tuto operní událost budou moci diváci zhlédnout už pouze dvakrát – 22. 5. 2016 v Ostravě a 28. 5. 2016 v Bratislavě.
Rakouský týdeník Zur Zeit ve své kulturní rubrice zase uveřejnil recenzi na inscenaci Tři přání aneb Vrtkavosti života: „V tomto konkrétním případě by bylo nespravedlivé vyčleňovat jednotlivce. Celý soubor získal můj nejvyšší obdiv,“ uvedl autor článku Wilhelm Seledec. Tři přání rovněž reflektuje opět německý Opernwelt, kde v prosincovém čísle autor recenze Hans-Klaus Jungheinrich píše: „Suverénní dirigent Jakub Klecker si na hudebním nastudování dal záležet. Nekvasil si nenechal ujít příležitost využít i v operních pasážích mediálního zdvojení prostřednictvím šikovných videoprojekcí. V čistě členěných jevištních obrazech Daniela Dvořáka se pohybuje značný počet sólistů a houfy sborů, které se místy naklánějí ven z okraje jeviště, a to až s paradoxně vrtošivou samozřejmostí. Atraktivními byly též Art-deco módní citáty poplatné časové opeře (kostýmy: Sylva Zimula Hanáková). Na druhé premiéře zpívalo asi šest stejně důležitých hlavních rolí silně a hravě (s radostí ze hry): Jiří Hájek, Petra Perla Nôtová, Peter Račko, Marianna Pillárová, Erika Šporerová, Lenka Čermáková.“ Nejbližší reprízu uvede divadlo 24. 1. 2016 v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva