Nový zákon o zadávání veřejných zakázek, to je procesní volnost, ale i odpovědnost

24.06.2016 15:09 | Zprávy

Asociace pro veřejné zakázky (AVZ) uspořádala dne 16. června 2016 v Praze 6. ročník odborné konference nazvané „Nový zákon o zadávání veřejných zakázek 2016 – procesní volnost, ale i odpovědnost“. Konference se konala pod záštitou Karly Šlechtové, ministryně pro místní rozvoj, a Petra Rafaje, předsedy ÚOHS. Konference se zúčastnilo bezmála 140 zástupců z řad odborné veřejnosti.

Nový zákon o zadávání veřejných zakázek, to je procesní volnost, ale i odpovědnost
Foto: AVZ
Popisek: Asociace pro veřejné zakázky, logo.

Hlavním tématem konference byl nový zákon o zadávání veřejných zakázek (dále jen „NZZVZ“), schválený Parlamentem ČR 19. dubna 2016 a účinný od 1. října 2016. JUDr. Mgr. Vlastimil Fidler, ředitel odboru práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR, upozornil na některá aplikační rizika NZZVZ spočívající především v důvodech vyloučení účastníka ze zadávacího řízení, v možnosti tzv. selfcleaningu a jeho následném posouzení zadavatelem.

„Zadavatel si musí uvědomit, že u důvodů, u nichž je v NZZVZ uvedeno, že je zadavatel musí prokázat, nese důkazní břemeno, na druhou stranu nemá povinnost tyto důvody vyloučení použít, nýbrž je to jeho dispozitivní právo.“ Míra procesní volnosti, obsažená v NZZVZ, vychází dle vyjádření JUDr.  Mgr. Fidlera z reflexe nových zadávacích směrnic EU, které jdou v tomto směru mnohem dál než zákon přijatý Parlamentem ČR.  MMR ČR je připraveno poskytnout zadavatelům ale i dodavatelům veřejných zakázek v souvislosti s implementací NZZVZ veškerou metodickou podporu spočívající jednak ve školící kampani, v metodických dokumentech, jakož i v přímé podpoře prostřednictvím tzv. Info fóra, pro nějž bude vyčleněn speciální email a telefonní linka.

Místopředseda ÚOHS, JUDr. Josef Chýle, Ph.D., představil nová pravidla pro přezkumné řízení. Flexibilita a určitá liberalizace v postupu zadavatele klade vyšší nároky na jeho schopnost své kroky uvážit a následně řádně odůvodnit. „Předsunutí hodnocení před posouzení nabídky z hlediska splnění kvalifikace a splnění zadávacích podmínek nemusí být vhodné ve všech případech. Pozor by si měl dát zadavatel zejména v situaci, kdy v daných kritériích hodnotí nabídky poměrem k té nejlepší nabízené hodnotě. Následné vyloučení vybraného uchazeče může ovlivnit další pořadí nabídek a nelze automaticky přistoupit k nabídce uchazeče, který se umístil jako druhý v pořadí na základě původního hodnocení,“ upozorňuje JUDr. Chýle, Ph.D. Nový zákon klade větší důraz na odpovědnost zadavatele i z hlediska řešení případných problémů v zadávacím řízení, dochází k tzv. „resuscitaci“ institutu námitek.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Ing. Monika Oborná byl položen dotaz

Kde přesně se mají v obcích rušit školy?

Od vás o tom slyším prvně. Prý něco takového navrhuje STAN. Podle čeho se bude rozhodovat, jaké školy a kde se budou rušit? Protože zatím, když tato vláda něco rušila, tak to bylo vždy dost nekoncepční a většinou to ani s nikým, včetně lidí, co v těch obcí žijí neprodiskutovala

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: