Průjezd pro záchranáře na dálnicích – okolní státy sladily pravidla. Česká republika se (zbytečně) vymyká

04.01.2017 9:41 | Zprávy

Koridor pro záchranáře snižuje dobu dojezdu na místo neštěstí až o 4 minuty, o 40 procent zvyšuje šanci vážně zraněných na přežití. Jak vytvořit záchranářskou uličku u nás a jaké zásady platí v zahraničí. Pravidla v ČR jsou na rozdíl od okolních států odlišná – je to opravdu nutné?

Průjezd pro záchranáře na dálnicích – okolní státy sladily pravidla. Česká republika se (zbytečně) vymyká
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vozidlo ambulance, ilustrační foto

Nastává čas zahraničních zimních dovolených. S tím se zpravidla pojí jízda po přeplněných dálnicích, kdy se provoz nejednou zasekne. Vznikají dlouhé kolony čekajících vozidel plných nervózních řidičů a jejich spolucestujících. Často je příčinou dopravní nehoda, ke které došlo tam někde daleko vpředu. Je tedy nutné pamatovat na umožnění průjezdu záchranářských vozidel. Rakouský autoklub ÖAMTC uvádí, že vytvořený koridor napomáhá snížit dobu dojezdu potřebné pomoci na místo neštěstí až o 4 minuty, šance vážně zraněných na přežití se zvyšuje až o 40 procent. Ostatně záchranáři mohou spěchat i k někomu, kdo je v nouzi někde jinde. Průjezd po dálnici volí, aby na místo zásahu dorazili co nejdříve. Neuškodí zopakovat si, jaká pravidla dodržovat u nás a jaká v okolních státech. 

Povinnost zachovat průjezd pro záchranáře u nás platí od července 2006

Novelou Zákona o silničním provozu byla od 1. července roku 2006 stanovena pro řidiče na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla o dvou a více pruzích v jednom směru jízdy povinnost vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký alespoň 3 metry určený pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Tato zásada se aplikuje pro případ, kdy hustota provozu vyvolá vznik kolony stojících vozidel. Průjezd pro záchranáře vzniká mezi pruhem nejvíce vpravo a těmi ostatními. Podle počtu pruhů v jednom směru jízdy to pak vypadá následovně:

  • Na komunikaci se dvěma pruhy jízdy v jednom směru jízdy se řadí řidiči v pravém pruhu co nejvíce doprava, řidiči v levém pruhu co nejvíce vlevo
     
  • Tam, kde jsou v jednom směru jízdy tři pruhy, řidiči jedoucí v pruhu pravém se řadí co nejvíce doprava, řidiči jedoucí v levém a prostředním pruhu co nejvíce doleva
     
  • V úsecích se čtyřmi pruhy v jednom směru jízdy se analogicky řadí vozidla v pravém pruhu co nejvíce doprava, v ostatních pruzích pak co nejvíce doleva. „Znění Zákona o silničním provozu je v tomto případě dosti matoucí. K nalezení odpovědi, jak se správně chovat, nezbývá než nahlédnout do důvodové zprávy příslušného vládního návrhu zákona,“ upozorňuje Roman Budský. 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nadace ČEZ: Až na Mars už dosportovali uživatelé aplikace EPP-Pomáhej pohybem

7:16 Nadace ČEZ: Až na Mars už dosportovali uživatelé aplikace EPP-Pomáhej pohybem

Přes tři čtvrtě milionu fanoušků dosud nasbírala sportovně-charitativní aplikace EPP-Pomáhej pohybem…