U 3 ze 4 kontrolovaných e-shopů odhalila ČOI porušení zákona

18.11.2019 10:40 | Zprávy

Jednou z pravidelných celostátních kontrol České obchodní inspekce je kontrola internetových obchodů. „Výsledky kontrol za třetí čtvrtletí roku 2019 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází neustále k porušování spotřebitelské legislativy, tedy práv spotřebitele,“ říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

U 3 ze 4 kontrolovaných e-shopů odhalila ČOI porušení zákona
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Trendem začíná být i elektronické obchodování přes aukční a slevové portály. Z celkového počtu 185 kontrol bylo zjištěno porušení zákonů ve 146 případech (78,92 %).

Česká obchodní inspekce v období od 1. 7. 2019 do 30. 9. 2019 provedla 185 kontrol internetových prodejců. Bylo ověřováno dodržování povinností především vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Z celkového počtu 185 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů ve 146 případech (78,92 %). Uvedený výčet není reálným obrazem trhu, ale Česká obchodní inspekce má na internetové prodejce velké množství podání spotřebitelů, které využívá právě při cílení svých kontrol.  

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji docházelo k porušení zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • 60 případů, kdy bylo zjištěno klamavé konání ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
  • 45 případů, kdy bylo zjištěno klamavé opomenutí (prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem, § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • 70 případů, kdy prodávající nedodržel povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • 75 případů, kdy prodávající neinformoval řádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)
  • v 19 případech porušil prodejce postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3)

V 8 případech bylo zjištěno porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011, o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Tomio Okamura byl položen dotaz

Proč jste na ministra nenavrhli někoho, kdo má české občanství?

Podle mě by to měla být jedna z hlavních podmínek a divím se, že není ze zákona, a že zrovna vy nevyberete někoho, kdo má naše občanství. Děkuji za odpověď. Bartošová

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Radní přijali roční plán obnovy a rozvoje vodohospodářského majetku

22:31 MHMP: Radní přijali roční plán obnovy a rozvoje vodohospodářského majetku

Pražští radní na svém pondělním jednání schválili celkové finanční zdroje pro obnovu, rekonstrukci, …