V Poslanecké sněmovně se dnes koná mimořádná schůze, která se týká zákona ohledně možnosti manželství pro stejnopohlavní páry. Prozatím se o návrhu diskutuje, k hlasování se přikročí až o něco později. Diskuse je ovšem bouřlivá, aspoň v případě šéfa SPD Tomia Okamury. Ten na úvod svého projevu pronesl, že hnutí SPD s tímto zákonem nesouhlasí. Uvedl i to, že návrh manželství pro stejnopohlavní svazky rozděluje společnost bez ohledu na stranické preference, věk, vzdělání, bohatství nebo inteligenci.
„Nemáme nic proti registrovanému partnerství. Nemám nic osobního ani proti homosexuálům. Ostatně můj mladší bratr je gay, mám ho moc rád, velmi často spolu komunikujeme, a často se stýkáme. Ale manželství je z našeho pohledu prostě svazek muže a ženy. Jde o spor mezi tradičním vnímáním světa, mezi tradičními hodnotami. Já bych ještě dodal, je to spor mezi zdravým rozumem a pseudoliberálním nihilismem, po mně potopa. Lidské civilizace po celou dobu historie manželství kodifikují jako spojení muže a ženy, a to i v civilizacích, které homosexualitu tolerovaly, jako například antické Řecko, pederastie, tedy sex mužů s mladými chlapci dokonce preferovaly,“ pověděl.
Proč tomu tak vždy bylo, je prý poměrně zřejmé. „Instituce manželství měla daleko zásadnější a komplexnější funkci. Zásadní přitom byly dvě. Reprodukční a ekonomická. Ekonomika stála přitom i za vznikem patriarchátů. Muž si jím vydobyl právo na to, aby jeho majetek dědily jeho děti. Děti jsou pro manželství klíčové. Už od raného středověku se křesťanské církve bránily například rozvodům, neblahému dědictví prostopášného Říma, ale uznávaly výjimku, a tou byla neplodnost. Manželství, které nebylo schopné zplodit děti, nebylo tehdy považované za platné manželství ani mezi mužem a ženou. Tento princip platil ovšem už v časech starého Říma. A platil i v desítkách jiných kultur. Vůbec první doložený rozvedený Říman byl jistý Spurius Carvilius Ruga, který se rozešel roku 230 před naším letopočtem s manželkou. Hluboce ji miloval a vážil si jí pro její morální bezúhonnost a dobrou povahu. Carvilius Ruga nějakou dobu zastával úřad konzula. A musel podle zákona přísahat, že se ožení pouze za účelem plození dětí. Jeho manželství zůstalo i po letech bezdětné. On se musel rozvést, a jeho kauza se stala precedentem k rozvodu,“ vysvětlil.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: tle