„Názorově pestrý tým“ Českého rozhlasu Plus

08.01.2022 14:10 | Komentář

Odvolaný ředitel zpravodajství Českého rozhlasu (ČRo) Jan Pokorný čelil mnoha stížnostem posluchačů, kteří kritizovali to, že názorové a komentářové pořady stanice ČRo Plus jsou z drtivé většiny obsazovány nositeli jednoho názoru a nevede se tam seriózní a otevřená pluralitní názorová konfrontace, jak veřejnoprávním médiím ukládá zákon. Zatímco Jan Pokorný ve svých vyjádřeních na tyto stížnosti vyjadřuje údiv a zásadní nesouhlas vůči kritice a naopak plnou spokojenost se stávající podobou obsahu ČRo Plus, Rada ČRo naopak opakovaně vyjadřuje kritiku vůči unisonnímu a jednostrannému vyznění těchto obsahů, za něž primárně odpovídá Petr Šabata jako šéfredaktor ČRo Plus a Jan Pokorný jako jeho přímý nadřízený.

„Názorově pestrý tým“ Českého rozhlasu Plus
Foto: Hans Štembera
Popisek: Rada Českého rozhlasu ve spolupráci s Českým rozhlasem pořádala veřejnou debatu na téma: „Dezinformace a mediální manipulace aneb nebezpečné myšlenkování o fake news“

Abychom zjistili, kde je větší kus pravdy, stačí si zalistovat programem ČRo Plus a podívat se, která jména tvoří kritizovaný pořad Názory a argumenty.
 
Níže je uveden přehled autorů, kteří okupují vysílací čas tohoto pořadu nejčastěji (vzali jsme vzorek odvysílaných komentářů od 13. do 18. prosince). Výsledek asi nepřekvapí nikoho, kdo se problematikou soustavněji zabývá. Kdo je tedy slýchán v Názorech a argumentech?
 

Anketa

Bude válka mezi Ruskem a Ukrajinou?

20%
77%
hlasovalo: 17242 lidí

Adam Černý – Dlouhá léta působil jako komentátor deníku Hospodářské noviny (Bakalova Economia), se kterým od konce roku 2014 spolupracuje jako externista.

Leona Šmelcová – Spolupracovnice Aktuálně.cz (Bakalova Economia).

Libor Dvořák – Část dětství strávil v SSSR, vystudoval ruštinu na UK (1974), normalizaci strávil v redakci časopisu Sovětská literatura. Upozornil na sebe aktivním angažmá v tzv. televizní krizi v r. 2000 (sepsal o tom brožuru Zápisy teroristovy).

Jan Fingerland – Dříve redaktor ČT. V jednom z aktuálních komentářů vyslovuje tyto „pravdy“: Dnešní krize… „spočívá v rozdělení společnosti, neslušnosti, nenávisti, nekomunikaci, ledabylém nakládání s fakty a pravdou…“ Hezky vyjádřil to, na čem se on sám a jeho kolegové podílejí: na rozdělování společnosti na černé a bílé, nadlidi a podlidi, rozdmýchávání nenávisti vůči „těm druhým“, odmítání komunikace s „těmi druhými“ atd. Spolupracovník Aspen Institutu.

Karel Hvížďala – Z celého jeho pestrého života a díla se zapomíná mluvit o jeho podílu na „divoké privatizaci“ deníku Mladá fronta v roce 1990. Tehdejší redaktoři MF de facto ze dne na den odnesli název (doplněný o „DNES“), know how a hlavně předplatitelský kmen z původního vlastníka (Svaz mladých), a to za asistence Útvaru rychlého nasazení (URNA) a předsedy české vlády Petra Pitharta. Tak také začínala česká cesta k „liberální demokracii“.

Alexandr Mitrofanov – Narodil se v SSSR, kde také vystudoval žurnalistiku. Po roce 1990 se vyznamenal jednak průběžnou a neustálou osobní vendetou vůči Rusku (podobné znaky vidíme i u dalších osob toho typu, např. u Jefima Fištejna či Michaila Romancova – ten se vyznamenal třeba i tím, že původní křestní jméno Michail si cudně změnil na Michael), ale také překladem pamětí Borise Jelcina, jehož hlavní historickou zásluhou bylo, že prodal Rusko Americe za dvě láhve vodky (obrazně řečeno).

Matěj Schneider – Syn Jiřího Schneidera, výkonného ředitele Aspen Institutu (založila u nás Madelaine Albrightová a zafinancoval to Zdeněk Bakala).

Anketa

Dělá stát dost pro snížení cen energií?

1%
94%
hlasovalo: 19398 lidí

Petr Holub – Novinář, prošel mnoha Bakalovými médii (Respekt, Hospodářské noviny, Aktuálně), spolupracovník Aspen Institutu.

Kateřina Smejkalová – Pracuje v českém zastoupení think-tanku Friedrich-Ebert-Stiftung a jako publicistka. Zajímá se zejména o budoucnost práce a rovnost žen a mužů. Píše mj. pro levicový server A2larm.

Lída Rakušanová – Kromě mnoha dalších zásluh též autorka neuvěřitelně oslavné knihy Václav a Dagmar Havlovi: 2 osudy v jednom svazku.

Jiří Pehe – Bývalý poradce bývalého prezidenta Václava Havla, také bývalý člen správní rady Nadace Michaela Kocába, která spravuje 29 milionů korun pocházejících podle policejního vyšetřovatele Václava Lásky z vytunelovaného fondu TREND. Též spoluzakladatel někdejšího hnutí Impuls 99. Též šéf pražské rezidentury instituce nazývající se New York University (tam spolu s ním působí Monika Pajerová, Josef Zieleniec, Tomáš Klvaňa a řada dalších z téhož hnízda).

Jindřich Šídlo  – Dosaženým vzděláním stejně jako novopečený ministr zahraničí Jan Lipavský, totiž bakalář, celá VŠ studia nedokončil, poté dlouhá léta v žoldu Z. Bakaly (HN, Respekt), dnes Seznam Zprávy.

David Klimeš  – Dlouholetý zaměstnanec Z. Bakaly (Ekonom, HN, Aktuálně), na vykreslení tohoto pána postačí logo, které má vetknuté na své osobní stránce: je tam řvoucí lev s roztaženou tlamou a s lampasáckou čepicí na hlavě.

Apolena Rychlíková – Dcera aktivisty Břetislava Rychlíka (slovem aktivista jej charakterizuje Wikipedie), feministka, levicová novinářka (Deník Referendum, A2larm), v roce 2012 spolupořádala studentské demonstrace Týden neklidu, roku 2020 byla vybrána, aby reprezentovala Českou republiku v Radě poradců nově vzniklé mezinárodní organizace Progressive International, která sdružuje progresivní levicové aktivisty a organizace.

Anketa

Chcete Víta Rakušana za prezidenta republiky?

1%
98%
hlasovalo: 28876 lidí

Jiří Leschtina – Předlistopadový borec na stránkách svazácké Mladé fronty (články o nehynoucí slávě socialismu atd.), spolupracovník Aktuálně.cz (Bakala).

Jan Bednář – Syn prominentní disidentky Otty Bednářové, po návratu z emigrace působil (za panování V. Havla) na Hradě.

Petr Šabata – Dlouholetý komunista, agitační novinář normalizované Mladé fronty, tamtéž šéfredaktorem po výše zmíněné divoké privatizaci, dnes šéf ČRo Plus, o němž odvolaný ředitel zpravodajství Jan Pokorný pravil jinými slovy to, že své předlistopadové angažmá v KSČ bohatě odčinil svým polistopadovým angažmá ve službě novému režimu.

Vedle těchto autorů se tu objevují i jména Karla Bartáka (bývalý zpravodaj ČTK v Bruselu, který na vlnách ČRo šíří eurohujerský optimismus), Lukáše Jelínka (další eurohujer, tentokrát pálící své houfnice zpoza zdí Lidového domu), Zuzany Válkové (Bakalův Respekt) a nemnoha dalších.
 
Jediný, kdo se trochu vymyká z předepsaného názorového kánonu, je Petr Holec. Pan Holec promine, ale trochu mi to připomíná ono známé úsloví o Židovi ve sklepě.
 
Jestli se tedy tomuto mezi pány Pokornými a Šabaty říká vyvážená, nestranná a pluralitní žurnalistika, pak tedy asi žijeme každý v trochu jiné realitě.
 

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Karel Výborný

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Rychlá prohra? Ukrajina v problémech, Západ potřebuje plyn. A věc, která by prý smetla Putina

11:22 Rychlá prohra? Ukrajina v problémech, Západ potřebuje plyn. A věc, která by prý smetla Putina

Analytik mezinárodních vztahů Vladimír Votápek popsal, jak by bylo možné se vyhnout ruské invazi na …