Server Borovan.cz informuje o nové metodice, kterou v červnu připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj, která má za cíl omezit investice státních podniků nebo veřejných institucí do online reklamy na tzv. dezinformačních a konspiračních webech. V metodice ale není jasně popsáno, podle jakých kritérií se dezinformační nebo konspirační web pozná a tak se dá metodika vykládat velmi subjektivně.
Státní podniky a veřejné instituce můžou podle Bartoše k tomuto účelu použít výstupy MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNŽ), přehledy spolku Nelež nebo kodexy a aktivity Unie vydavatelů či Asociace komunikačních agentur.
„Pro plánování svých komunikačních kampaní (dle účelu veřejné zakázky a potřeb zadavatele) zadavatel může použít veškeré dostupné zdroje, které naplňují tento účel. Mezi možné zdroje informací lze, mimo jiné, zahrnout např. projekt MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky ... Dalším možným zdrojem informací může být užití výstupů spolku Nelež,“ uvádí Ministerstvo pro místní rozvoj v nové metodice.
Právě MediaRating ale podle serveru Borovan.cz „vykazuje znaky odbyté práce, která trpí vážnými nedostatky, která českému mediálnímu trhu spíše neprospívá. Mnohem zásadnější je ale fakt, že celý NFNŽ má jako nezisková organizace netransparentní financování, kolem nějž se točí skupina vlivných byznysmenů a miliardářů s vlastními mediálními zájmy.
PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D.
Kontroverze se týkají také doporučovaného spolku Nelež, jehož členy jsou bojovníci proti dezinformacím Bohumil Kartous z Českých elfů nebo František Vrabel. Právě Kartous byl přitom loni odvolán z čela Pražského inovačního institutu a zakázky z jeho doby šetří protimafiánská policie. Vrabel zase čelí exekucím a stále častěji je zpochybňována jeho expertíza na dezinformace, jelikož k tomu neprokázal žádnou příslušnou odbornost či odborné práce na dané téma.
To, jaké mediální ratingy doporučuje Ivan Bartoš, nechápe například Roman Gallo, šéfredaktor Deníku a Deník.cz z vydavatelství Vltava Labe Media. „Podle našeho přesvědčení nemá žádná státní instituce doporučovat využití tzv. MediaRatingu připravovaného NFNŽ. Důvodů je více, ale hlavními jsou tyto: metodika MediaRatingu, tak jak ji NFNŽ nastavil, ani zdaleka nedokáže rozlišit média na důvěryhodná a nedůvěryhodná. Metodika je uplatňována formalisticky a často velmi subjektivně a netransparentně. To lze ukázat na celé řadě příkladů. V neposlední řadě propojení NFNŽ s jedním z hodnocených médií rovněž nepřispívá nezávislosti ratingu. Využívat tyto různé ratingy například jako nástroj pro rozhodování o přidělování veřejných prostředků pokládáme za zcela nevhodné a nebezpečné," uvedl Gallo s tím, že vydavatelství Vltava Labe Media se snaží svá média dostat pryč z MediaRatingu NFNŽ.
„Metodologie MediaRatingu nemá jakkoli schopnost postihnout reálnou práci redakce a nastavené kontrolní mechanismy. Problém s uveřejňováním reklamy na konspiračních webech lze jednoduše vyřešit tak, že si daná veřejná instituce pořádně prostuduje veřejně dostupné údaje o jednotlivých žadatelích a přijme na vlastní odpovědnost rozhodnutí o umístění reklamy. Připadá nám být alibistické, když by se taková rozhodování mělo zaštiťovat hodnocením soukromého subjektu (NFNŽ), který svými aktivitami sleduje i své vlastní zájmy," doplnil Gallo.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Makarovič