A nakonec vám do bytu nastěhují bezdomovce... Ekonom Kohout se zamýšlí nad EET

04.08.2015 16:58

Ekonom Pavel Kohout se na svém webu Pavel-Kohout.cz zamýšlí nad elektronickou evidencí tržeb, která bývá dle něj často vnímána jako technokratický problém. Podle něj však nejde o problém technický, ale o problém filozofický. „Nejde o nic menšího než o princip vládnutí,“ konstatuje Kohout.

A nakonec vám do bytu nastěhují bezdomovce... Ekonom Kohout se zamýšlí nad EET
Foto: hns
Popisek: Pavel Kohout, ekonom

Celý problém ukazuje na příkladu domu, kde je každý byt vlastněn rodinou nebo jednotlivcem. Dům samozřejmě potřebuje správu, kdy zvolení zástupci pečují o společný majetek. Nepřivlastňují si jej, nepřerozdělují jej. 

„Asi by se vám nelíbilo, kdyby vámi pověřený manažer společnosti vlastnící dům (ve které máte majetkový podíl) začal prověřovat vaše příjmy a nutit vás k vyšším platbám, neboť vaši sousedé jsou chudší a v rámci solidarity je třeba srovnat výši příjmů. Zřejmě byste těžce nesli, kdyby manažer četl vaši soukromou poštu nebo kontroloval vaše návštěvy. Rozhodně by vás dopálilo, kdyby do vašeho bytu nastěhovali bezdomovce bez vašeho souhlasu. A tak dále,“ konstatuje Kohout.

Následně představuje feudální panství, kde zámek, pole, louky, lesy a vesnice patří pánovi. „Je-li feudál osvícený, poskytne svým poddaným určité svobody. Propůjčí jim majetek, dovolí jim ženit se a vdávat bez svolení, smějí se stěhovat z vesnice do vesnice, vybírá jen mírné daně, takže lid může prosperovat. Feudál může dokonce založit samosprávu a dovolit poddaným, aby si volili rychtáře. Feudál si ale může toto vše kdykoli rozmyslet a zavést vládu pevné ruky. Kdo dává, může i brát. Bez ptaní a bez konzultací. A mimochodem – cílem panství je vytáhnout z poddaných maximum daní, aby se panstvo mělo dobře. Jeho obyvatelé nejsou občané, ale poddaní. Jako takoví jsou jen prostředkem pro plnění cílů vrchnosti,“ popisuje s tím, že tyto dva příklady jsou rozdílem mezi vládou zákona a zvůlí mocných.

  • Původní text ZDE

Podle něj poté novodobý feudalismus znamená vládu politiků, kteří jsou sice formálně voleni, ale mají pocit, že stát patří jim. „Znamená to například, že pro někoho platí vlídnější pravidla, a pro jiného naopak přísnější. Jedna filozofie vlády klade důraz na svobodu, ta druhá na vztah nadřízenosti a podřízenosti. Každý zákaz nebo příkaz znamená posílení moci státu. Feudalismus znamená dozor nad poddanými. Absolutní dozor znamená absolutní feudalismus. Všemocný a vševědoucí stát – v kontrastu k omezenému státu ve smyslu domovní správy – je vždy synonymem pro mocenskou zvůli,“ poznamenává.

„Ve sporu o EET vůbec nejde o pár hospodských a řemeslníků, kteří možná platí o něco méně daní, než by měli. Boj proti neplatičům daní je jen zástěrka, neboť i kdyby všichni platili vše, makroekonomicky by to nic neznamenalo. Jde o to, že někdo chce maximalizovat svoji moc. Nutným předpokladem moci je kontrola. Právě proto se má zavést EET. Nikoli pro pár miliard údajně ušlých daňových výnosů,“ uzavírá s tím, že pokud byste byli ochotni žít v domě, kde domovník má tu moc kontrolovat vaše účty, devalvovat vaše peníze a ukládat vám všechny možné i nemožné pokuty, pak vám absolutní moc a státní dozor nad vašimi penězi pravděpodobně nebude vadit.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: vef

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Islámský stát je zpět? Nové detaily k nedávné sabotáži letadla

10:33 Islámský stát je zpět? Nové detaily k nedávné sabotáži letadla

Mechanik Abdul-Mažíd Marouf Ahmed Alani, který se v půlce letošního července pokusil poškodit letoun…