V rámci normy Euro 7, kterou prosazuje Evropská komise, se slučují emisní limity pro všechna motorová vozidla do jednoho souboru pravidel. Nová pravidla jsou palivově a technologicky neutrální a stanovují stejné limity bez ohledu na to, zda vozidlo používá benzin, naftu, elektrický pohon nebo alternativní paliva.
Návrh požaduje snížení emisí oxidu uhelnatého, oxidu dusnatého a dusičitého, které způsobují smog a kyselé deště, o 35 % u osobních automobilů a o 56 % u nákladních vozidel a autobusů ve srovnání s předchozími pravidly. Limity měly vstoupit v platnost v červenci 2025.
Proti normě Euro 7 se již dříve postavila řada zemí, nyní osmičlenná koalice zemí, ve které je Česko, Bulharsko, Francie, Maďarsko, Itálie, Polsko, Rumunsko a Slovensko, podepsala neformální dokument, který byl zaslán švédskému předsednictví Rady EU a Evropské komisi.
V dopise stojí, že Evropská komise normou Euro 7 zatěžuje evropské výrobce automobilů dalšími povinnostmi, které jdou nad rámec dříve dohodnutých emisních limitů a přechodu na elektromobilitu.
Jste spokojeni se způsobem, jakým Petr Pavel vykonává úřad prezidenta? (Ptáme se od 23.5.2023)Anketa
„Vytvořili jsme silnou alianci pro rozumnější podobu normy Euro 7. Všichni jsme se snažili o to, aby se norma Euro 7 zlepšila. Věřím, že se k současným osmi státům přidají další a že jich bude více než deset,“ dodal Kupka.
Koalice, která se staví proti Euro 7, považuje navrhované emisní limity za nereálné a upozorňuje, že by norma znamenala masivní investice, ačkoliv ty nyní směřují do elektromobility s ohledem na dřívější závazek EU vyřadit spalovací motory z provozu po roce 2035.
„Jsme proti jakýmkoli novým požadavkům na emise výfukových plynů u osobních a dodávkových automobilů, protože by odklonily investice v odvětví od nedávno dohodnuté cesty k nulovým emisím CO2 z automobilů,“ uvádí se v dopise.
Proti normě se staví zejména evropský automobilový průmysl, který trvá na tom, že bude mít jen velmi malý pozitivní dopad na životní prostředí, protože průmysl přechází na elektromobily, jak píše server citizen.co.za.
Italský ministr obchodu Adolfo Urso v pondělí vyzval Evropskou komisi, aby byla „rozumná a pragmatická“. Německo, největší výrobce automobilů v EU, text nepodepsalo, ale již dříve vyjádřilo obavy z přísnějších norem a vlivu na domácí průmysl. Nepřipojení Německa lze nejspíše přičíst vnitropolitickým důvodům. Německá koaliční vláda složená ze Zelených, sociálních demokratů a liberálů se v této otázce snaží najít společnou řeč.
Hlavní požadavek dopisu Evropské komisi je odložení platnosti navrhovaných pravidel. Zatímco v návrhu se uvádí, že nová emisní norma pro osobní automobily by měla začít platit v červenci 2025 a pro nákladní automobily v červenci 2027, koalice se zasazuje o prodloužení platnosti nejméně o tři roky pro osobní automobily a o pět let pro nákladní automobily. Mezi tím by mělo dojít k úpravě normy Euro 7.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jma