Architekt: Praha musí stavět 6 tisíc bytů ročně. Jsme v bodě zlomu

06.07.2021 12:14

Urbanista a akademický architekt Vít Máslo, který stojí např. za proměnou pražských Holešovic, získal za svou dlouholetou práci v architektonickém oboru řadu cen. A dnes bije na poplach. Politici podle něj neustále mluví o tom, jak se musí stavět byty, dopravní stavby a další projekty, ale jen o tom mluví a nic moc pro to nedělají. Máslo se proto rozhodl popsat, co se musí stát. „Tady je prostě potřeba stavět byty, stavět mosty, stavět silnice. Je to prostě boj,“ zvolal. Stát by si prý také měl více vážit Prahy.

Architekt: Praha musí stavět 6 tisíc bytů ročně. Jsme v bodě zlomu
Foto: Karel Šebesta
Popisek: Praha z Nuselského mostu

Do křesla pro hosta Prostoru X moderátora Čestmíra Strakatého usedl urbanista a akademický architekt Vít Máslo.

Anketa

Která volební strana předvedla zatím NEJHORŠÍ kampaň?

4%
10%
2%
2%
4%
hlasovalo: 45122 lidí

Hned na úvod prozradil, že Praha má podle jeho názoru mnohem větší potenciál pro rozvoj a nemusí zůstat městem, jakým je dnes. „Má neuvěřitelný terén, má neuvěřitelnou historii, ale ta její současnost by mohla být mnohem lepší. Myslím si, že v tom městě se málo staví a když se staví, tak se staví na špatných místech, staví se na okrajích,“ posteskl si s tím, že tuto situaci nastolili ještě komunisté a v 90. letech 20. století se v tomto trendu bohužel pokračovalo. „Málo se staví uvnitř města,“ konstatoval.

Stavět by se podle něj dalo na Rohanském ostrově, na Nádraží Smíchov i na Nádraží Bubny. V těchto lokalitách je podle Másla třeba stavět objekty k bydlení, protože pokud Praze něco chybí, tak to jsou byty. „Aby Praha obnovila ten bytový fond, který je zastaralý, tak musí postavit 6 tisíc bytů ročně,“ konstatoval. Byty je podle něj třeba stavět v místech, kde do města dobře zapadnou.

Pomalost výstavby je daná i stavebním zákonem, který je mnohem horší než v Polsku a v jiných zemích. Někdejší primátor za TOP 09 se pokusil tento složitý zákon obejít a nechal přijmout zvláštní pražské stavební předpisy. Jenže ouha, podle nového stavebního zákona, který se ve Sněmovně projednává, mohou být zvláštní stavební předpisy Praze odebrány, což podle Másla vůbec není krok dobrým směrem. „Takže se to dostane do ještě horšího stavu, než je to teď.“

Pak se prý nesmíme divit, že místo více než šesti tisíc a víc bytů ročně, které Praha potřebuje, se staví 3 tisíce. Lidé proto bydlí ve Středočeském kraji a denně dojíždí do práce a vozí děti do školy, což zatěžuje dopravu v Praze i ve Středočeském kraji a rozhodně to neprospívá ani životnímu prostředí.

„My máme strašně zastaralé územní plánování," poznamenal Máslo s tím, že tady by mělo větší pravomoci dostat každé město, které ví lépe, než centrální vláda, co potřebuje. „Dneska jsme v bodě zlomu. Je potřeba tu legislativu nějakým způsobem změnit, pokud možno k lepšímu,“ žádal na dálku poslance.

Zrušil by řadu byrokratických uzlů.

Na prvním místě by zrušil Ministerstvo pro místní rozvoj, protože se ukazuje, že toto ministerstvo výstavbě nepomáhá, místní rozvoj spíš blokuje, když připravuje stejnou legislativu pro Prahu i pro obec, která má 5 tisíc obyvatel. Přitom je každému jasné, že Praha potřebuje úplně jiné věci než obec s 5 tisíci lidmi.  

„Když máme v Praze asi osm špatných mostů, každý je v dezolátním stavu a oprava bude stát několik miliard, chybí tam peníze, neopravovalo se to. Vezměte si Libeňský most, ten když se zavře, tak to znamená kolaps pro celou Prahu. A těch mostů je osm špatných, to se musí opravit,“ žádal politiky.

Zdá se mu ale, že s nimi pohne až nějaký náraz do zdi, až nějaký kolaps, ať už dopravní nebo bytový kolaps. „Stát by se měl modlit: Pane bože, Praho, funguj,“ zvolal a připomněl, že se v hlavním městě generuje 25 procent národního HDP.  

Zdá se mu ale, že pod vedením Pirátů a s pomocí radního Petra Hlubučka (STAN) se situace může pohnout kupředu, protože Hlubuček architektuře rozumí. „I když mám pocit, že se asi bojí cokoli udělat. Uvidíme, jak to dopadne na celostátní úrovni,“ pravil Máslo. „Tady je prostě potřeba stavět byty, stavět mosty, stavět silnice. Je to prostě boj. Je v tom spousta zájmů a spousta peněz. Ale já už nechci být negativní, to k ničemu nevede,“ pravil.

„Stát se k Praze chová macešsky, což si myslím, že je velká chyba, protože Praha je motorem a potřebovala by pomoct s okruhy. Praha je motor pro celé Čechy,“ vyložil Máslo svůj pohled na věc.  

Vedle toho je podle Másla třeba budovat objekty, na které by mohl být hrdý celý národ a chlubit se jimi jako národním bohatstvím. Jiné země to také dělají a Češi by měli postupovat stejně.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…