Asi jsem viděl jiný prezidentův projev než čeští novináři, kroutí hlavou analytik Žantovský. Na ukázku detailně rozebral televizní reportáž

03.01.2015 14:16 | Zprávy

TÝDEN V MÉDIÍCH Podle ohlasů na projev prezidenta Miloše Zemana usuzuje Petr Žantovský, že jsme sledovali úplně jiný než většina novinářů. Zabývá se také vulgarizací politické scény, které se dopouští Karel Schwarzenberg a jemu podobní, když spoléhají na to, že stokrát opakovaná lež se stane pravdou. Srovnání amnestií z roku 1990 a 2013 ho pak vede k výzvě novinářům poslat hromadnou omluvu Václavu Klausovi.

Asi jsem viděl jiný prezidentův projev než čeští novináři, kroutí hlavou analytik Žantovský. Na ukázku detailně rozebral televizní reportáž
Foto: Hans Štembera
Popisek: Denní tisk, ilustrační foto

S přáním pěkného nového roku čtenářům Parlamentních listů začíná Petr Žantovský své první letošní ohlédnutí za děním v médiích v uplynulých dnech. „A ještě se dnes vrátím k prezidentovu projevu. Sice jsme ho minule už analyzovali, ale teď chci mluvit o mediálních reakcích na něj. Když jste se totiž podívali napříč sdělovacími prostředky od tiskových až po televize, tak jste zjistili, že ten projev, který jste sledovali na vlastní oči třeba na televizi Nova, byl jiný projev, než který sledovala většina českých novinářů,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální analytik Petr Žantovský.

Protože vše, o čem minule říkal, že bylo na projevu pozitivní a kvalitní, to, že prezident mluvil spatra, to, že se zmínil o všech důležitých problémech svého ročního působení, to, že dokázal poměrně diplomaticky bruslit na téma různých problémů uvnitř vlády i mezinárodních problémů, tak to jako by nebylo. „Moc jsem nezaznamenal, že by něco z toho naši novináři zachytili. Zato se většinou stále otáčejí témata, která ve světle výše uvedeného považuji za pseudotéma, a to je pseudotéma červených kartiček a různých pádů v průzkumech popularity a podobné věci,“ poznamenává Petr Žantovský.

Novináři hojně využívají průzkumy, které se jim hodí do kampaně

V té souvislosti připomíná okřídlené Churchillovo motto „Věřím jenom těm průzkumům, které si sám zfalšuju“.  „V České republice stejně jako kdekoli jinde samozřejmě nelze brát všechny průzkumy veřejného mínění tak doslova. Víme z minulosti – a já se k tomu hned dostanu – že většinou neodrážely skutečné mínění lidí. Vezmu jediný příklad: V roce 1998 měla Unie svobody v předvolebních průzkumech nějakých 28-30 procent a ve volbách jich získala jen přes osm. Takže to, že průzkumy něco říkají, neznamená, že to tak je v realitě. A znamená to jen to, že novináři jsou buďto pohodlní si skutečnosti zjišťovat podle svého, nebo se jim to hodí do jejich kampaně,“ domnívá se mediální odborník.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Ke zvýšení porodnosti

Zajímalo by mě, zda také jako strana nějak řešíte to, jak usnadnit rodičům, kteří se starají o malé děti to, aby mohli pracovat a zároveň se starat o děti, které se o sebe ještě sami postarat nedokážou? Tím myslím, když vám skončí rodičovská, protože i to je podle mě dost problém, který je ale polit...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

V Moskvě přehlídka, v české kavárně puklo pár žilek. Zvlášť kvůli Ficovi

12:40 V Moskvě přehlídka, v české kavárně puklo pár žilek. Zvlášť kvůli Ficovi

„Historie se opakuje“ osobnosti českého veřejného prostoru napsali pár slov k ruským oslavám 80. výr…