S přáním pěkného nového roku čtenářům Parlamentních listů začíná Petr Žantovský své první letošní ohlédnutí za děním v médiích v uplynulých dnech. „A ještě se dnes vrátím k prezidentovu projevu. Sice jsme ho minule už analyzovali, ale teď chci mluvit o mediálních reakcích na něj. Když jste se totiž podívali napříč sdělovacími prostředky od tiskových až po televize, tak jste zjistili, že ten projev, který jste sledovali na vlastní oči třeba na televizi Nova, byl jiný projev, než který sledovala většina českých novinářů,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální analytik Petr Žantovský.
Protože vše, o čem minule říkal, že bylo na projevu pozitivní a kvalitní, to, že prezident mluvil spatra, to, že se zmínil o všech důležitých problémech svého ročního působení, to, že dokázal poměrně diplomaticky bruslit na téma různých problémů uvnitř vlády i mezinárodních problémů, tak to jako by nebylo. „Moc jsem nezaznamenal, že by něco z toho naši novináři zachytili. Zato se většinou stále otáčejí témata, která ve světle výše uvedeného považuji za pseudotéma, a to je pseudotéma červených kartiček a různých pádů v průzkumech popularity a podobné věci,“ poznamenává Petr Žantovský.
Novináři hojně využívají průzkumy, které se jim hodí do kampaně
V té souvislosti připomíná okřídlené Churchillovo motto „Věřím jenom těm průzkumům, které si sám zfalšuju“. „V České republice stejně jako kdekoli jinde samozřejmě nelze brát všechny průzkumy veřejného mínění tak doslova. Víme z minulosti – a já se k tomu hned dostanu – že většinou neodrážely skutečné mínění lidí. Vezmu jediný příklad: V roce 1998 měla Unie svobody v předvolebních průzkumech nějakých 28-30 procent a ve volbách jich získala jen přes osm. Takže to, že průzkumy něco říkají, neznamená, že to tak je v realitě. A znamená to jen to, že novináři jsou buďto pohodlní si skutečnosti zjišťovat podle svého, nebo se jim to hodí do jejich kampaně,“ domnívá se mediální odborník.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník