Babiš a noviny: Žurnalista nabízí pohled pod pokličku

06.05.2017 15:04

Novinář Martin Biben dnes pracuje pro Hospodářské noviny a server Aktuálně.cz, ale dříve psal pro MF Dnes, takže leccos ví o poměrech, které tam panují. Nahrávka kolující po internetu, kde se ministr financí Andrej Babiš (ANO) údajně domlouvá na některých článcích s novinářem Markem Přibilem, přiměla Martina Bibena nechat občany nahlédnout, jak to v novinách, které před pár lety Babiš koupil, chodí.

Babiš a noviny: Žurnalista nabízí pohled pod pokličku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Recesistický průvod Svátek práce Andreje Babiše. Objevovala se hesla Ať žije kobliha, Výrobou uzenin k lepšímu zítřku nebo Agrofert- náš cíl a mávátka s motivem párků a koblih

Světlo světa spatřila sestříhaná nahrávka, na které se Andrej Babiš pravděpodobně baví o obsahu MF Dnes s dnes již bývalým spolupracovníkem deníku Markem Přibilem. Novinář popisuje ministrovi financí, na čem pracuje, a Babiš radí, kdy to či ono vydat. Přibil za to přišel o místo a šéfredaktor novin Jaroslav Plesl se od Přibilových aktivit distancoval a dal jasně najevo, že o zmíněných schůzkách nic nevěděl.

Martin Biben však Pleslovi příliš nevěří. Proč? „Bývalého redaktora Týdne, který do MF Dnes nastoupil v únoru roku 2015, přivedl do MF Dnes jeho bývalý nadřízený z časopisu Týden a člen představenstva Mafry a ředitel rozvoje František Nachtigall. Právě ten Nachtigall, kterého Babiš i Přibil na záznamu několikrát jmenují a je jasné, že právě on je člověkem, který má mít podle Babiše o věci přehled a kterého měl Přibil informovat,“ píše novinář na sociální síti Facebook.

„Přibilovo působení v MF Dnes bylo navíc mírně řečeno velmi nestandardní od samého začátku. Nastoupil původně do reportérského oddělení, odkud byl ale po řadě rozporů se svými bezprostředními nadřízenými už v létě přesunut mezi komentátory. I přesto, že jeho texty, velmi často namířené proti ČSSD, byly podle jeho šéfů obvykle mizerně vyzdrojované, neměly jasnou strukturu a budily podezření, že vznikly na čísi objednávku. Pro editory pak byly jeho práce postrachem a občas je dokonce odmítali vydávat. Přesto byl redaktor nepochopitelně zařazen mezi redakční elitu, jakou komentátoři bývají a spadal tak přímo do gesce šéfredaktora Jaroslava Plesla a Františka Nachtigalla,“ pokračuje v popisu Biben.

Klasickým příkladem Přibilovy práce prý byl článek o nevhodném chování exministra školství Marcela Chládka k ženám. Tehdy šlo o politika z řad ČSSD. Text byl natolik „děravý“, že ho Přibil musel několikrát dodělávat a nakonec vyšel s několikatýdenním zpožděním.

Sluší se připomenout, že si Babiš před pár lety koupil vydavatelství Mafra, pod které spadá i zmíněný deník, a šéf hnutí ANO opakovaně tvrdil, že obsah svých novin neovlivňuje. Dnes formálně deník nevlastní, Mafra totiž spadá pod Babišův svěřenský fond.

Martin Biben doslova napsal:

Babiš a vedení MF DNES o Přibilově roli věděli

Sepsat osobní výpověď popisující vnitřní situaci v Mladé frontě Dnes, konkurenčním podniku, ve které jsem ještě před více než rokem pracoval, je po českého novináře nezvyklé. Vede mě k tomu mimořádnost situace a vysvětlení, které v případu setkávání šéfa ANO a tehdejšího majitele MF DNES Andreje Babiše s jeho redaktorem Markem Přibilem oficiálně zaznívá. Babiš i vedení listu totiž podle zkušeností, které jsem jako člen reportérského oddělení tohoto listu a Přibilův kolega učinil, v tomto zcela výjimečném případě, dotýkajícím se věrohodnosti české žurnalistiky, neříkají pravdu.

Je skoro nemožné, aby Přibilovy kontakty s Babišem byly minimálně nejužšímu vedení MF DNES neznámé. Samotný Babiš už přiznal, že se s Přibilem setkával. Že by to majitel listu dělal zcela inkognito, bez vědomí lidí, které do vedení listu dosadil, je velmi nepravděpodobné.

Pro to, že role Přibila byla vedení známá, však hovoří daleko silnější indicie. Bývalého redaktora Týdne, který do MF DNES nastoupil v únoru roku 2015, přivedl do MF DNES jeho bývalý nadřízený z časopisu Týden a člen představenstva Mafry a ředitel rozvoje František Nachtigall. Právě ten Nachtigall, kterého Babiš i Přibil na záznamu několikrát jmenují a je jasné, že právě on je člověkem, který má mít podle Babiše o věci přehled a kterého měl Přibil informovat.

Přibilovo působení v MF DNES bylo navíc mírně řečeno velmi nestandardní od samého začátku. Nastoupil původně do reportérského oddělení, odkud byl ale po řadě rozporů se svými bezprostředními nadřízenými už v létě přesunut mezi komentátory. I přesto, že jeho texty, velmi často namířené proti ČSSD, byly podle jeho šéfů obvykle mizerně vyzdrojované, neměly jasnou strukturu a budily podezření, že vznikly na čísi objednávku. Pro editory pak byly jeho práce postrachem a občas je dokonce odmítali vydávat. Přesto byl redaktor nepochopitelně zařazen mezi redakční elitu, jakou komentátoři bývají a spadal tak přímo do gesce šéfredaktora Jaroslava Plesla a Františka Nachtigalla.

Například v květnu 2015, ještě během Přibilova působení v reportérském oddělení, vznikl spor mezi jeho tehdejším šéfem a Přibilem ohledně textu o problémech ministra školství Chládka se ženami. Vedoucí reportérů tehdy článek dával Přibilovi několikrát k dopracování. Materiál vyšel až po několika týdnech vzrušených debat a odkladů. Spory mezi šéfy reportérského týmu, vedoucím zpravodajství a na druhé straně nejvyšším vedením MF DNES, představovaným především Nachtigallem a Pleslem, budily i některé další Přibilovy objevy. Někdy nakonec nebyly publikované, jindy, jako třeba materiály o Sobotkově příteli, právníkovi Pokorném, či o Sobotkovými lidmi levně zakoupeném hotelu v Krkonoších, se zveřejnění dočkaly. Podle webu Neovlivní.cz byl Přibil i jedním z těch, které policie šetřila kvůli fotomontáží s nahou dívkou, která měla diskreditovat ministra vnitra Chovance.

O zvláštním postavení Přibila, o kterém se začalo velmi brzy v redakci otevřeně říkat, že právě on je tím, kdo za Nachtigallova souhlasu zastupuje Babišovy zájmy, vypovídá i četnost jeho textů. Zvláště v posledním roce už publikoval v drtivé většině jen krátké komentáře, v počtu jeden, nejvýše dva týdně. Takové „vytížení“ české deníky svým redaktorům trpí jen velmi zřídka a po velmi omezenou dobu. Je skutečně zvláštní, proč právě MF DNES, která byla vždy známá vysokými nároky na své lidi, u jednoho z nich tolerovala po více než dva roky jeho působení velmi nízký výkon i kvalitu.

Domnívám se proto, že když vydavatel MF DNES, společnost Mafra, oznámila, že redaktora Marka Přibila okamžitě propouští, protože jako novinář selhal, je to pokrytecké. Stejně jako tvrzení o pouhém individuálním prohřešku. Jistě, Přibil selhal. Ale v příběhu je jeho role jen okrajová. On byl jen pěšákem, malým článkem, který mohl existovat právě proto, že mu to systém umožnil. Takoví se najdou vždycky.

Případ nicméně vypovídá i o zdravém duchu, který v MF DNES díky poctivým a kvalitním novinářům, kteří tam dodnes působí, přežívá a který zamezil daleko větší škodě. Bohužel spíše navzdory jejímu majiteli, vydavateli a minimálně části vedení.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: mp

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Klaus to odpálil, Trikolóra je ve Sněmovně, ukázal průzkum. Sílí SPD a ANO. Zato Fialova ODS je v hrůzostrašné situaci

18:07 Klaus to odpálil, Trikolóra je ve Sněmovně, ukázal průzkum. Sílí SPD a ANO. Zato Fialova ODS je v hrůzostrašné situaci

Pokud by se volby konaly nyní, ve Sněmovně by zasedlo sedm stran. Nově i Trikolóra Václava Klause ml…