Chodíte do supermarketů? V těchto se nejvíce „podvádělo“. U regálů i na pokladně

01.02.2025 22:40 | Analýza

Falešné slevy cílící na zákazníky v obchodech i nadále pokračují. Česká obchodní inspekce (ČOI) za první tři čtvrtletí loňského roku v tomto ohledu zjistila podle předběžných závěrů porušení zákona až v 38 procentech kontrol a pokuty padaly i na konci roku. Ve výčtu supermarketů, které jich za porušení zákonů obdržely nejvíce, se pak opět objevují „známá jména“. Nejvíce pokut obdržel Penny Market, který Čechům „ve slevě“ často nabízí zboží dráž, než za kolik jej prodává normálně.

Chodíte do supermarketů? V těchto se nejvíce „podvádělo“. U regálů i na pokladně
Foto: Penny Market
Popisek: Penny Market

Na falešné slevy zacílené na zákazníky v Penny Marketu, spadajícího do německé skupiny REWE Group, kde inspektoři ČOI v posledním loňském čtvrtletí zjistili nejvíce pochybení, ParlamentníListy.cz upozornily již dříve s poukazem na „akce“, během nichž tento supermarket zboží naopak zdražoval.

V říjnovém akčním letáku obchod lidem sliboval mnohaprocentní slevy, avšak ve skutečnosti bylo velké množství položek naopak zdražených. Například trvanlivé mléko před začátkem „akce“ obchod potají zdražil z 15,90 Kč na 16,90 Kč a zákazníkům začal tvrdit, že má jít o slevu až o 26 procent. Stejnou slevu uváděl též u sušenek, které stály v „akci“ 21,90 Kč místo předchozích 19,90 Kč a „zlevněnou“ barvu na vlasy prodával za 89,90 Kč, kdežto před propagovanou slevou byla prodávána za 69,90 Kč.

Dění, které může při zjištění ČOI vyhodnotit coby nekalou obchodní praktiku, se v obchodech působících v Česku objevuje pravidelně. Obchod v rámci tohoto triku namísto zlevnění výrobků z ceny, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy (nebo od okamžiku, kdy začal být nabízen, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů), jak to ukládá zákon, u zlevněných cenovek připíše přeškrtnuté cenovky, které jsou mnohem vyšší, než jaká ve skutečnosti byla nejnižší cena v posledním měsíci a z těchto nic nevypovídajících údajů následně odvozuje „slevy“ až v desítkách procent.

Často se pak ukáže, že „výhodná sleva“ ve skutečnosti žádnou slevou není. Například u pšeničné mouky Karlova koruna zákazníci Penny Marketu v říjnu spatřili slevu až o 26 %, ve skutečnosti ovšem v rámci akce stála 10,90 Kč, což je i cenovka, za níž se tato mouka prodávala v posledních 30 dnech. Reálná sleva je tedy 0 %.



Právě Penny Market za tyto praktiky získal ze všech obchodů od České obchodní inspekce nejvíce pokut. Agrární komora České republiky upozornila, že v posledním loňském čtvrtletí ČOI uložila celkem 54 pravomocných pokut dohromady za šest milionů korun.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Radek Kotas

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Volby

Mohu mít osobní otázku, koho budete volit vy? Přijde mi, že až moc chválíte opozici, která má ale sama máslo na hlavě, třeba ANO, které bylo u vlády docela dlouho a taky nám životní podmínky moc nezlepšili. Navíc je to pořád to stejné. Politici před volbami slibují a po volbách je vše jinak. Má tak ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blujová od Oganesjana narušila pražský jarmark SPD. Policie zasáhla

20:53 Blujová od Oganesjana narušila pražský jarmark SPD. Policie zasáhla

Oganesjanův gang opět narušil mítink SPD. Tisícovka lidí si pochvalovala předvolební jarmark v Praze…