Covid trápí řidiče. Čekat rok na nové auto? Mladé ojetiny zdražily. A bude hůř

23.01.2022 10:51 | Reportáž

Kvůli nedostatku čipů vázne výroba nových automobilů, zájemci na ně musí čekat více než rok. Proto se zvyšuje poptávka po ojetinách, zvláště mladších. A u nich stoupá i cena. „Největší zájem bude třeba o rok stará auta. Když má někdo připravené peníze, dvě stě, tři sta tisíc, shání auto, které má budoucnost. Takže když si původně chtěl koupit nové a nechce na něj čekat, koupí si skoro nové. A tato auta pochopitelně rychle mizí,“ říká provozovatel libereckého autobazaru Jaroslav Dvořák, jenž má ovšem u sebe v nabídce převážně auta starší pěti let. „Záleží taky na značce. Nejoblíbenější je škodovka, jakákoliv. Ty se prodávají nejvíc,“ dodal.

Covid trápí řidiče. Čekat rok na nové auto? Mladé ojetiny zdražily. A bude hůř
Foto: Oldřich Szaban
Popisek: Autobazar v Liberci

Na nová auta se čeká přes rok, na dračku jdou zánovní ojetiny. Nejoblíbenější jsou škodovky

Už přes třicet let je v Liberci pod mostem v Norské ulici autobazar. Leží v dolíku, kousek od něj teče řeka Nisa, podél níž vede oblíbená cyklostezka, hned vedle je jízdárna a nad ním jsou velké obchodní domy. „Jsem tu od počátku od roku 1991. Tehdy jsme byli možná první soukromý autobazar ve městě,“ říká Jaroslav Dvořák, který je už dvacet let provozovatelem této venkovní prodejny ojetin. I na ně dopadl covid. 

„Je jasné, že zájem poklesl. Kvůli těm různým omezením. Ta covidová doba naši činnost poznamenala, není to takové, jako před dvěma lety,“ konstatoval pro ParlamentníListy.cz.

Anketa

Znali jste někoho, kdo umřel na covid-19?

47%
53%
hlasovalo: 26930 lidí

Místo nových aut ojetiny

Na konci prvního covidového roku 2020 hlásil předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund, že ztráty prodejců ojetin za ten rok přesáhly v důsledku vládních opatření proti koronaviru miliardu korun. Pro malé autobazary bylo podle něj uzavření prodejních míst likvidační a desítky jich zkrachovaly. Velké bazary zase investovaly do online kanálů a také ojetiny se začaly prodávat přes internet.

Podobně i v dalším roce 2021 se autobazary musely potýkat s uzavřením poboček, kdy prodeje opět výrazně klesly. Lepší situace nastala na podzim, za bod zvratu se dá označit září. Na podzim 2021 se ovšem začaly projevovat i odstávky automobilek způsobené nedostatkem čipů. Své provozy uzavřela či výrazně omezila i pro tuzemský trh klíčová Škoda Auto.

Lidé tak místo nových aut, na která by museli čekat třeba 14 až 16 měsíců, začali více nakupovat ojetá auta. Logicky kvůli tomu stoupla jejich cena – o 10 až 15 procent. 

„Zákazníci nechtějí čekat na nové vozy; proto hledají ojetiny. Zvyšující se zájem pak pochopitelně šroubuje jejich ceny. A týká se to nejen zánovních ojetin. Ceny rostou i u starších aut, protože jich na trhu začíná být výrazný nedostatek. Původní majitelé je nemají za co vyměnit, takže je ani nenabízejí k prodeji. Ke slovu se tak čím dál víc dostávají starší ojeté vozy ze zahraničí, u kterých však hrozí, že budou opravdu ve velmi špatném technickém stavu. Jinak by se prodaly na lokálním trhu,“ sdělil pro ČTK Petr Přikryl, předseda asociace autobazarů APPAA.

To potvrzuje i Jiří Grund. „Tím, že zákazník si nemůže koupit nové auto, tak jeho staré se nedostane na trh ojetých aut. Což má v praxi za následek, že kvalitních ojetých vozů není dostatek a tím pak roste jejich cena,“ uvedl pro Echo24. 

Ředitelka skupiny Aures Holding provozující autobazary AAA Auto Karolína Topolová si myslí, že ceny budou pokračovat v růstu. „Může jít dokonce o podobné tempo jako v roce 2021, kdy to bylo průměrně o 15 procent, u některých modelů i více. Budou nadále působit faktory, které se na zvyšování cen podílejí – nedostatek ojetých vozů na trhu, zvýšený zájem o individuální automobilovou dopravu a tlak na zavádění elektromobility. Je otázka, jaký dopad bude mít i vlna koronaviru omikron,“ uvedla.

Jiří Grund proto doporučuje s koupí prověřené ojetiny neotálet, protože trh nevysílá žádné signály, že by se situace měla vyvíjet opačně.

Anketa

Podporujete plošné testování ve firmách?

13%
hlasovalo: 20677 lidí

Největší zájem bude o rok stará auta

„Větší zájem je o auta tak do pěti let. Když si někdo chce koupit nové auto a zjistí, že na něj musí řadu měsíců čekat, tak si v autobazaru koupí co nejzánovější auto. Největší zájem bude třeba o rok stará auta. My tady máme ale většinou auta starší než pět let. A o ty je zájem zhruba stejný jako předtím. U nich záleží na kvalitě toho auta. Když někdo prodává deseti nebo patnáctileté auto, tak u něj je důležité, jak je zachovalé. Tam může být pro toho prodávajícího cena dobrá. Ale jinak se toto těch starších aut z mého pohledu příliš nedotýká,“ sdělil pro ParlamentníListy.cz Jaroslav Dvořák z libereckého autobazaru.

Uvádí ale příklad autobazaru, kde prodávali auta roční, třeba i na protiúčet, a po nich se rychle zaprášilo. „Když má někdo připravené peníze, dvě stě, tři sta tisíc, shání auto, které má budoucnost. Takže když si původně chtěl koupit nové a nechce na něj čekat, koupí si skoro nové. A tato auta pochopitelně rychle mizí,“ vysvětlil.

Ceny podle něj u těch starších aut zase až tak nestoupají. „Záleží taky na značce. Nejoblíbenější je škodovka, jakákoliv. Ty se prodávají nejvíc,“ upozornil. Při pohledu na plochu autobazaru je vidět, že škodovky tu jsou k mání. 

„Nicméně když se neprodávají nová auta, tak se lidé méně zbavují těch starých. Tudíž je i méně nabízejí k prodeji. I toto tedy v této době pokleslo,“ upřesnil Jaroslav Dvořák. Jeho autobazar patří k těm menším, které jsou obecně ohroženější než ty velké. Dvůr tohoto autobazaru je však ojetými auty zaplněn slušně a zákazníci mají z čeho vybírat. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Oldřich Szaban

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

11:22 „Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

Jednotná v rozmanitosti. Motto, které EU používá už od roku 2000. Je ale i po 24 letech jednota skál…