„V této turbulentní době nebylo sestavení rozpočtu snadnou záležitostí. Požadavky svých kolegů na navýšení rozpočtu o cca 800 milionů korun oproti střednědobému výhledu jsme museli o zhruba polovinu, tedy 400 milionů, krátit. Na příjmové straně rozpočtu bohužel dochází ke stagnaci příjmů ze sdílených daní. Na výdajové straně pak vidíme obrovský nárůst nákladů na linkovou dopravu, pramenící ze smluv, které nám nechali naši předchůdci. K tomu je potřeba přičíst nárůst provozních výdajů způsobený zvyšující se inflací. V dalších letech se podle mého názoru nevyhneme pokračujícím úsporným opatřením a současně budeme muset hledat nové cesty, jak získat další zdroje na investiční akce související s naší snahou o celkovou modernizaci Zlínského kraje,“ uvedl David Vychytil, ekonomický náměstek zlínského hejtmana.
Ing. David Vychytil
Podle Vychytila se právě především díky výdajům na veřejnou dopravu výrazně snížilo množství peněz, které si může kraj dovolit směřovat do investic a na rozvoj území. „Jestliže v roce 2016 tvořil podíl mandatorních výdajů přibližně 61 procent, v příštím roce to bude téměř 80 procent,“ vysvětlil na nedávném zasedání krajského zastupitelstva náměstek Vychytil s tím, že právě díky nově nasmlouvanému počtu kilometrů, indexaci cen i výpadku příjmů z jízdného musel Zlínský kraj navýšit výdaje na veřejnou dopravu asi o jednu miliardu.
Dělá stát dost pro snížení cen energií?Anketa
Právě toto navýšení výdajů kraje ostře kritizoval opoziční zastupitel Michal Dvouletý. „Když si bývalé vedení Zlínského kraje v čele s Jiřím Čunkem prosadilo revoluci ve veřejné dopravě, už tehdy jsem varoval, že na nesmyslně navýšený počet spojů a ujetých kilometrů doplatí krajský rozpočet. A stalo se. Výdaje na regionální autobusy a vlaky vzrostly přibližně o miliardu a díky tomu krajský rozpočet na příští rok přišel o peníze, které by mohl investovat do modernizace nemocnic, škol, sociálních služeb apod. Místo toho je projezdí prázdnými autobusy a vlaky,“ kroutil hlavou Michal Dvouletý, krajský předseda Soukromníků ve Zlínském kraji. Podle jeho slov došlo právě díky bývalé vládě Jiřího Čunka k navýšení příspěvku na zajištění dopravní obslužnosti veřejnou dopravou v přepočtu na jednoho obyvatele přibližně dvojnásobně až trojnásobně.
„Vyzval jsem proto dnešní vedení Zlínského kraje, aby prověřilo všechny možnosti, jak tento průšvih předešlého vedení kraje napravit a optimalizovat rozsah veřejné dopravy, tak aby lidem poskytoval maximální komfort, ale zároveň nedrtil rozvoj dalších tolik potřebných aktivit v kraji. Zároveň jsem rezolutně odmítl úvahy, aby se na dofinancování veřejné dopravy ještě více podílely jednotlivá města a obce v kraji. Jinými slovy, aby se zvyšoval dnešní stokorunový příspěvek za každého občana, který posílá každá obec či město do krajského rozpočtu,“ dodal Dvouletý, který je také zastupitelem v Uherském Hradišti.
Jakým způsobem se Zlínský kraj vypořádá s výdaji na veřejnou dopravu, není v tuto chvíli jasné. Podle náměstka pro dopravu Radka Doležela hejtmanství analyzuje uzavřené smlouvy a provádí postupnou optimalizaci spojů.
Ing. Michal Dvouletý, MBA
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.