Tento bývalý dodavatel ČD Cargo, Ostravské opravny a strojírny (OOS), spadající do portfolia firem bratří Šuškových, napadl na jaře 2020 smlouvy ČD Carga a společnosti SMK, nového dodavatele státní společnosti.
Do války se bratři Šuškové vydali poté, co definitivně přišli o státní penězovod. Jak v minulosti ParlamentníListy.cz informovaly, ze společnosti OOS se díky státním kšeftům stal výdělečný business. Od roku 2016 však o své výsostné postavení firma postupně začala přicházet. Zatímco v roce 2015 a 2016 se OOS podílela na 100 procentech oprav, v roce 2017 už na 84 procentech a v roce 2018 na 54 procentech. ČD Cargo bylo s dodávkami OOS čím dál méně spokojené, a tak jej ve finále zařadilo na takzvaný Black list (seznam nespolehlivých dodavatelů, kteří se dále nemohou ucházet o zakázky), domluvilo se s dodavatelem novým a bylo zle.
ČD Cargo je totiž na domácím hřišti největším potenciálním zákazníkem a na účetních závěrkách společnosti OOS je jasně vidět, co znamená, když přijdete o jeho přízeň. Například v k 31.3.2006 vykazovala firma zisk před zdaněním ve výši 64 miliónů, o rok později téměř 510 miliónů korun, další rok 345 milionů, v březnu 2009 dokonce téměř 2 miliardy korun. Poté po letech: 107 milionů, téměř 67 milionů, 74 milionů, v roce 2013 již 19 milionů, poté 26 milionů, a v roce 2015 pouze 8,258 milionů, v roce 2016 31,627 milionů. Rok 2017 a 2018 byl pro OSS již zcela ztrátový. Výsledky před zdaněním činily minus 29 milionů korun a minus téměř 89 milionů korun.
Najít nového zákazníka je na českém trhu velmi komplikované. Zřejmě to vedlo zmíněné bratry k tomu, aby proti ČD Cargu vytáhli do boje. Ve hře je několik žalob z obou stran a vzájemné mediální přestřelky. ČD Cargo trvá na svém, vše je údajně v pořádku. Jejich slova nyní potvrdil i drážní úřad.
“Drážní úřad na základě provedených šetření neshledal žádné závažné nedostatky ani důvody pro zahájení správního řízení. Informaci o výsledku předal úřad společnosti ČD Cargo oficiálním dopisem. Šetření prováděl na základě podnětů, jež zpochybňovaly technický stav vozů a průběh modernizace vozů společnosti SMK mimo jiné i v závodě Vagónka Louny a.s.,” píše se v tiskové zprávě ČD Cargo.
Tématu se věnují také Seznam Zprávy. Ty v červnu letošního roku informovaly o tom, že vlaky nový dodavatel opravuje nedostatečně.
„Seznam Zprávy zjistily, že vagony vyrobené na přelomu 70. a 80. let jsou teď v rámci modernizace osazovány podvozky, jejichž výroba sahá i do roku 1967. Případem státní společnosti se už zabývá policie i drážní inspekce,” uvádí se v citovaném materiálu.
Reportéři totiž byli u toho, kdy policie zasahovala ve fabrice Legios, kterou získali bratři Šuškové. A právě tady se redaktorům podařilo záhadně vypátrat, že jsou zde umístěny i vlaky, které má opravovat nový dodavatel.
„…Reportéři byli u toho, když noví majitelé Legiosu bratři Šuškové na začátku června přebírali továrnu, kterou získali v konkurzu. Procházeli nově získaný areál a narazili i na to, že na místní vlečce se nacházelo několik vagonů, které si ČD Cargo pronajímá od slovenské firmy SMK… Při prohlídce lounských vagonů jsme zaznamenali, že některé vagony dostali v rámci modernizace podvozky vyrobené v letech 1967, 1968 či 1971. Jinými slovy řečeno, dnes bezmála 40 let staré vozy jezdí po kolejích na podvozcích starých i 53 let.”
Drážní inspekce však vyvrátila i tato tvrzení. V tiskové zprávě ČD Cargo se totiž dále uvádí, že není důvod k tomu, aby bylo zahájeno správní řízení.
„Výsledek nejnovějšího šetření Drážního úřadu předešlé závěry potvrdil. Inspektoři Drážního úřadu provedli místní šetření v opravárenském závodě a od všech subjektů shromáždili veškerou dokumentaci týkající se modernizace vozů. Po prošetření všech skutečností nebyly shledány žádné závažné nedostatky ani důvody pro zahájení správního řízení z moci úřední ani v jednom ze dvou podnětů.”
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový