Dusno na hranici. Polákům dochází trpělivost s ukrajinskými kamiony

30.11.2023 16:20 | Zprávy

Poté, co Polsko spolu s Maďarskem a Slovenskem uzavřelo svůj trh pro dovoz ukrajinského obilí navzdory obchodní dohodě mezi EU a Ukrajinou eskaluje podobný problém v případě polských řidičů kamionů, kteří už tři týdny blokují polsko-ukrajinské hranice kvůli přílivu ukrajinských dopravců do Polska a dalších zemí. Podobnými protesty hrozí i slovenští a maďarští řidiči kamionů. Oba spory předznamenávají nadcházející problémy spojené s integrací Ukrajiny s jejím obrovským zemědělským sektorem a levnými pracovníky do společného trhu EU.

Dusno na hranici. Polákům dochází trpělivost s ukrajinskými kamiony
Foto: Václav Fiala
Popisek: Kamiony

V průběhu listopadu protestující zablokovali čtyři klíčové hraniční přechody a prohlásili, že hodlají zastavit komerční dopravu, dokud vláda ve Varšavě a rozhodující činitelé v Bruselu neobnoví omezení přepravních operací pro ukrajinské dopravce, která platila před loňskou invazí Ruska na Ukrajinu. Protestující na přechodech proto povolili průjezd pouze jednomu kamionu za hodinu s výjimkou vozidel převážejících humanitární a vojenskou pomoc, zvířata nebo produkty podléhající rychlé zkáze; povolen byl nadále i průjezd osobních automobilů.

Podle polských autodopravců ukrajinští kamionoví dopravci přepravují zboží dokonce mezi jednotlivými místy v Polsku a rovněž přepravují náklad mezi Polskem a třetími zeměmi. Ničí tak polskou kamionovou dopravu, která nemůže konkurovat levným ukrajinským dopravcům. Mnoho menších dopravců prý čelí krachu.

Polská vláda zprvu vyzývala, aby řidiči kamionů protest ukončili, protože volný pohyb ukrajinských kamionů je dán rezolucí Evropské unie, nyní ale polští zákonodárci v Bruselu lobbují za přehodnocení směrnice, která podle nich ohrožuje stabilitu dopravního trhu celého bloku, jak informuje server notesfrompoland.com.

„Ze strany orgánů EU je třeba vyhodnotit dopady, které vznikly v důsledku provádění dohody mezi Ukrajinou a EU, a také změny jejího obsahu, které jsou nezbytné pro zachování stability dopravního trhu v jednotlivých zemích společenství,“ sdělilo v pondělí v tiskové zprávě ministerstvo infrastruktury. V pondělí 4. prosince v Bruselu bude o této záležitosti pravděpodobně jednat Rada EU pro dopravu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Jakub Makarovič

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Proč by se Ukrajina měla vzdát svého území?

Jde přeci o princip, proč ustupovat agresorovi? A proč vám taky píšu je, že nechápu, jak jste to myslel, že bude Ukrajina válčit o své zájmy do posledního Čecha či Slováka. Vždyť přeci ČR žádné vojáky do boje na Ukrajinu nevysílá, co vím, tak tam šlo válčit jen pár lidí dobrovolně a vláda ani vojáky...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

61,90 Kč za máslo. Jenže sleva byla falešná. A přišlo se na to

13:45 61,90 Kč za máslo. Jenže sleva byla falešná. A přišlo se na to

Obchodní řetězce stále nabízejí falešné slevy. Navzdory pokutám, které Česká obchodní inspekce (ČOI)…