„Česká mediální krajina v roce 2024 profitovala z relativně širší ekonomické stability, přesto finanční problémy přetrvávaly, zejména v případě tisku,“ uvádí zpráva Digital News Report 2025 od Institutu Reuters pro studium žurnalismu (Reuters Institute for the Study of Journalism), která shrnuje i aktuální vývoj v českém mediálním prostředí.
Zpráva uvádí, že v reakci na ústup tištěných médií čeští vydavatelé zrychlují digitalizaci a hledají nové způsoby, jak vydělávat na online obsahu. Některé tituly, jako Deník N nebo týdeník Respekt, zaznamenávají rostoucí počet digitálních předplatitelů. Velké mediální domy, jako jsou ČTK, Mafra, Economia a Seznam, zároveň zavedly tzv. souhlasné nástěnné bannery, které vybízejí uživatele, aby buď souhlasili se sledováním svého chování kvůli personalizované reklamě, nebo aby si zaplatili přístup k webu bez reklam.
Zpráva též zmiňuje zvýšení koncesionářských poplatků za veřejnoprávní média. V souvislosti s tím však upozorňuje na jejich nejistou budoucnost kvůli plánům opozice.
„Nicméně hlavní opoziční strana ANO již oznámila, že po nadcházejících parlamentních volbách (plánovaných na podzim 2025) plánuje zrušit koncesionářské poplatky a nahradit je přímým státním financováním, stejně jako plánuje sloučit Českou televizi a Český rozhlas do jedné instituce,“ uvedl ve zprávě doktor Václav Štětka z veřejné výzkumné univerzity Loughborough.
Doktor Štětka dále uvedl, že podobné změny veřejnoprávních médií se týkaly i Maďarska a Slovenska a přinesly zvýšení státní kontroly. „Takže tyto návrhy vyvolávají obavy o budoucnost nezávislých veřejnoprávních médií v České republice,“ dodává Václav Štětka.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Kratochvílová