Dva měsíce dělal internetovou propagandu pro Kreml. Nyní o všem otevřeně promluvil

27.03.2015 11:04

Vládní ruská agentura Internet Research se zabývá šířením prokremelské propagandy. Sídlí ve čtyřpatrové budově v Petrohradu a zaměstnává desítky blogerů, kteří ovlivňují mínění internetových uživatelů ve prospěch Putinova režimu. Bloger Marat Burkhard v Internet Research pracoval dva měsíce. V rozhovoru pro Svobodnou Evropu se podělil o své zkušenosti.

Dva měsíce dělal internetovou propagandu pro Kreml. Nyní o všem otevřeně promluvil
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Průvod ke dni národní jednoty v Moskvě. Zúčastnilo se ho pětasedmdesát tisíc lidí
reklama

Burkhard prozradil, že zastává prozápadní postoje a „internetovým trollem“ se stal především proto, že chtěl zažít jistý druh dobrodružství. Podobný druh práce dle jeho názoru nejspíš nikde jinde neexistuje. V rámci zkušebního textu měl napsat o pozitivech a negativech vegetariánství. Poté již následoval text, kde měl napsat, co si myslí o ruských humanitárních konvojích v Doněcku. „Já jsem pracoval v oddělení, kde nás bylo dohromady dvacet. Všichni zaměstnanci pracovali po 12 hodinách a střídali se na noční a denní směny. Nemohli jsme však pracovat z domova, ale mohl jsem si alespoň zvolit denní směnu,“ popisuje Burkhard, který pobíral plat ve výši 45 000 rublů.

„Internetoví trollové“ v Internet Research byli dle Burkhardových zkušeností rozděleni do týmů po třech. Jejich úkolem bylo účastnit se internetových diskuzí v rámci webových stránek ruských měst a vesnic. „Jeden z nás vystupoval jako kritik ruských úřadů či prezidenta a do diskuze vkládal nesouhlasné názory. Další dva mu oponovali. Přidávali například nějaký obrázek či link potvrzující jejich názory. Prostě tak, aby nepohodlného kritika argumentačně vymazali,“ vysvětluje celý proces Burkhard a dodává, že mezi sebou členové týmu příliš nekomunikovali, protože na to ani nebyl čas. „Každý náš komentář musel mít alespoň 200 znaků. Měli jsme tedy čas jen na psaní,“ říká bloger.

Každý tým měl předem naplánované diskuze, které bylo nutné podobným způsobem procházet a ovlivňovat jejich účastníky. Postupně se tak Burkhard a jeho kolegové dostali prostřednictvím webových stránek z Kaliningradu až po Vladivostok. „Často jsme dostali například pět klíčových slov, která jsme museli v komentářích používat kvůli vyhledávacím strojům. Někdy bylo skutečně těžké daná slova používat v předepsaném tvaru a bez toho, aby je člověk nemusel skloňovat,“ hodnotí zpětně některá úskalí své práce Marat Burkhard. Naopak za nejvtipnější úkol považoval, když měl hanlivě komentovat Obamovo žvýkání a vyplivnutí žvýkačky při návštěvě Indie.

„Řekli nám, že můžeme používat vulgarismy podle své chuti. Jen se v našich komentářích musí často vyskytovat slovo Obama. V zadání například bylo, abychom zmínili, že je Obama černá opice, která nemá žádné vychování. Ono je to legrační v tom smyslu, že jsme museli komentovat i takovou malichernou maličkost a udělat z ní málem mezinárodní skandál. Na druhou stranu to ale vlastně až taková legrace není. Je to absurdní a překračuje to meze slušnosti,“ připouští Burkhard. Jiné týmy měly na starosti „trollování“ v internetových diskuzích v zahraničí. V Internet Research tedy existuje např. ukrajinské či anglické oddělení, jehož členové mají přispívat do diskuzí na webech CNN, BBC či New York Times.

Týmy z jednotlivých oddělení se společně příliš nestýkají. Celý systém fungující v Internet Research je dle zkušeností Burkharda velmi represivní. Za pozdní příchod, byť jen o jednu minutu, se prý strhávalo na platu 500 rublů. Místo v lépe placeném týmu určeném pro zahraničí bylo nabídnuto i samotnému Burkhardovi. „Měl jsem tam pohovor, ale když se mě ptali na mé politické přesvědčení, tak jsem odpověděl, že jsem apolitický. Tvrdil jsem jim, že nic nesleduji a moc se v těchto záležitostech neorientuji. Tím skončily mé vyhlídky na kariéru i vyšší plat. V takovém týmu bych bral minimálně 65 000 rublů,“ informuje Burkhard a na závěr rozhovoru prozrazuje, že pro Facebook a sociální sítě bylo vyčleněno speciální oddělení se 40 kancelářemi, kde v každé z nich sedělo dvacet „internetových trollů“. 


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: pro
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zneužitý Donutil. Tohle nevěděl a nelíbí se mu to. Kdyby to bylo poprvé...

15:00 Zneužitý Donutil. Tohle nevěděl a nelíbí se mu to. Kdyby to bylo poprvé...

„Nechápu, že si tohle někdo může dovolit, aniž by se mě zeptal,“ reagoval herec Miroslav Donutil na …