Ekonomka Šichtařová bortí jeden z hlavních argumentů, který byl pro náš vstup do EU

03.05.2019 10:40

Volby do Evropského parlamentu jsou za dveřmi a téměř každá politická strana se věnuje dvojí kvalitě potravin určených občanům. Asi nejvíc času tomuto tématu věnovala ČSSD, ale téma později převzal i premiér Andrej Babiš a další politici. Ekonomka Markéta Šichtařová na tuto problematiku nabídla svůj vlastní pohled. Na kauze nekvalitních potravin se podle ní jasně ukázalo, že něco jako jednotný evropský trh neexistuje.

Ekonomka Šichtařová bortí jeden z hlavních argumentů, který byl pro náš vstup do EU
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ekonomka Markéta Šichtařová

Když si uděláte výlet do Německa nebo Rakouska, zjistíte, že u našich sousedů si koupíte často levnější a zároveň podstatně kvalitnější potraviny. Do Česka se dovážejí potraviny „více vyhovující zdejším spotřebitelům“. Tak to alespoň podávají rakouští či němečtí výrobci. Češi si tak mohou koupit horší maso, sladkosti s náhražkami cukru a tak podobně.

Dražší potraviny máme podle Šichtařové např. proto, že máme vyšší DPH na potraviny než v Německu. Naše DPH činí 15 procent, v Německu činí DPH u potravin 7 procent. Ale to není jediný problém.

„Druhým, už trochu komplikovanějším důvodem je fakt, že jednotný evropský trh je prostě fikcí. Neexistuje. Ten jednotný trh, který byl jedním z argumentů pro náš vstup do EU. Ve skutečnosti i po patnácti letech našeho vstupu do EU vedle sebe stále existuje řada národních trhů. Ty mají své vlastní jazyky, své vlastní distributory,“ napsala Šichtařová na blogu iDNES.cz.

Anketa

Podporujete vládu Andreje Babiše? (Hlasování od 1.5.2019)

78%
hlasovalo: 21117 lidí
„Prodávat čokoládu v Německu znamená mít pod sebou celý obrovský německý trh plus nejspíš ještě trh rakouský. Jeden distributor, jedna reklama. Když se čokoláda moc neprodává, nevadí, na skladě může ležet rok, však ona se časem na tak velkém trhu prodá. Prodávat stejnou čokoládu v Česku znamená mít pod sebou třeba jen pár prodejen jednoho řetězce v největších českých městech. Dělat reklamu, distribuci, místo na skladě pro pár obchodů se sakra prodraží. A když se čokoláda neprodává, protože jsou Češi chudší, smůla. Riziko na malém trhu je mnohem větší než na velkém. Za větší riziko chce prodejce i distributor víc peněz. Logicky,“ doplnila ekonomka.

Otázkou tedy je, zda se na našem menším trhu dočkáte stejně kvalitních potravin, jaké se prodávají v Německu a Rakousku. Šichtařová se obává, že řada českých potravin možná získá jiný obal, takže spotřebitelé budou vědět, že namísto německé kvality si kupují „šunt“, ale pořád to bude „šunt“. A podle Šichtařové bude ještě jasnější, že evropský jednotný trh neexistuje.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: mp

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Romové z Chanova přišli s peticí: Nechtějí „čunkodomy“ ani zadarmo. Opraví si ghetto sami, věří Piráti

20:44 Romové z Chanova přišli s peticí: Nechtějí „čunkodomy“ ani zadarmo. Opraví si ghetto sami, věří Piráti

„Když vás stáhnu z kůže, nikdo nepozná, kdo byl Rom, kdo Čech. Všude jsou chyby a nikdo není lepší,“…