Hejtman Chovanec k Dienstbierovi i sporům v ČSSD: Jsme demokraté

14.03.2013 8:58

Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec má v těchto dnech napilno. Kandiduje na místopředsedu ČSSD, jako stínový ministr dopravy bojuje za záchranu ČD Cargo i proti likvidaci celého ministerstva. A úplný klid nemá ani v domovském regionu, kde musí například vysvětlovat, proč nechává některé obyvatele západních Čech bez vody.

Hejtman Chovanec k Dienstbierovi i sporům v ČSSD: Jsme demokraté
Foto: Plzeňský kraj
Popisek: Ministr vnitra Milan Chovanec

Pane hejtmane, proč jste se rozhodl kandidovat na místopředsedu strany?

Kandiduji jako dlouholetý člen sociální demokracie. ČSSD má v současné době velmi dobré vedení reprezentované tandemem Sobotka – Hašek. Moji osobní ambicí je více propojit toto vedení s realitou všedního života, tak jak ji znají lidé v regionech.

Jaké křídlo strany reprezentujete? Jste „sobotkovec“ nebo „haškovec“?

Tohle dělení mi přijde směšné a já odmítám jakékoli nálepkování. Média mají ráda polaritu, někteří lidé vně ČSSD by zase možná rádi viděli jakousi válku frakcí, ale tak tomu není. Všichni jsme především sociální demokraté.

Jste naštvaný na Jiřího Dienstbiera za jeho postoj před druhým kolem prezidentských voleb?

Nejsem, naštvanost, že někdo zastává jiný názor než já, je znakem totalitního uvažování. A já jsem zastáncem názorové plurality. Sociální demokraté se, jako jedna z mála našich politických stran, vyznačují tím, že ctí svobodu názoru, aniž by následoval nějaký postih. Platí voltairovské pravidlo: S Vašimi názory nemusím souhlasit, ale do smrti budu hájit Vaše právo je říkat. Osobně si však neumím představit, že bychom podporovali kandidáta spojeného s touto vládou.



Opozice v kraji Vás kritizuje za neefektivní hospodaření. Vy jste jim k tomu dali navíc příležitost, když jste se rozhodli vzít si úvěr. Plzeňský kraj byl přitom až dosud jako jediný bez dluhů...

Revolvingový úvěr jsme měli i v minulém volebním období. Kdo toto neví, tak nedával na jednáních zastupitelstva pozor, nebo tam vůbec nechodil. Jen pro připomenutí, úvěr byl ve výši 300 miliónů korun, nakonec jsme z něj nevyčerpali ani korunu a náš rozpočet skončil bez dluhů. Obdobným způsobem chceme hospodařit i letos. Tento typ úvěru je totiž naprosto standardní ekonomický nástroj, který umožňuje pokrýt výkyvy v příjmech, které by mohly přijít například v létě. Kritika opozice je v tomto případě nesmyslná a bezpředmětná. Chápu, že se snaží verbálně navodit dojem, že má Plzeňský kraj problémy. Ale to já musím jednoznačně odmítnout.

Jak je možné, že v jedenadvacátém století dojde v Liblíně k tomu, že je člověk několik měsíců bez připojení vody, a to prý kvůli zlovůli ředitele krajské organizace?

V prvé řadě považuju za nepřípustné, aby kterýkoliv občan našeho kraje byl kvůli dílčímu sporu, kde hájí svůj názor, za trest odpojován od vodovodního připojení. Já jsem příslušnému radnímu přikázal, aby situaci vyřešil. V pondělí očekávám zprávu, zda bylo připojení obnoveno. Pokud nikoli, kraj podnikne všechny právní kroky k tomu, aby toto připojení obnoveno bylo.



Zajímavé je, že váš radní navrhoval určité řešení. Prý stačí vzít lahev a připojení vody bude hotové raz dva...

Já jsem s panem radním o tomto hovořil, on tvrdí, že nic takového neřekl. Nechal jsem to tedy prošetřit a toto nezávislé šetření nyní běží. Pokud se takováto slova prokáží, bude z toho muset pan radní vyvodit politickou odpovědnost.

Jste stínovým ministrem dopravy. Jak hodnotíte současného a dva předchozí ministry dopravy?

Zbyněk Stanjura zastává bohužel roli „Viktora Čističe“. Jeho úkolem je zamést všechny neúspěchy a průšvihy pravicových ministrů pod koberec. A také zrušit vlastní ministerstvo, bez jasného záměru co bude dál. Jeho předchůdce Pavel Dobeš o sobě sám prohlásil, že je bílým koněm na Ministerstvu dopravy a Radek Šmerda, který vedl dopravu 2 a půl měsíce, byl v přeneseném smyslu jen jakýmsi letním králem. Mohl bych pokračovat o superkoncepci Víta Bárty, která byla záhy zrušena s tím, že dodnes není žádná, až ke kmotrovským manýrům, které do rezortu dopravy přinesl Aleš Řebíček. Sedm ministrů dopravy od roku 2008 se podepsalo na tom, že rezort, který je všude tahounem ekonomiky, je u nás dnes její brzdou.

Závěrem mi dovolte osobní otázku. Prý opět držíte dietu. To jste se opět vsadil, nebo je tam jiný důvod? A jaké jsou dosavadní výsledky?

Tentokrát jsem se vsadil sám se sebou. Navíc chci tuto sázku vyhrát. Máte pravdu, držím dietu. Shodil jsem zatím téměř 40 kilo. Paradoxně to není tím, že bych vůbec nejedl. Jím teď pravidelně, několikrát denně, menší porce. V každém případě se cítím lépe, než před několika málo měsíci, kdy jsem bez mediálního humbuku hubnutí zahájil.





 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Luboš Xaver Veselý

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…