J. X. Doležal nechápe zákaz reklamy: Rouhačství a urážka náboženství? Ve 21. století...

25.12.2017 21:37

Komentátor serveru Reflex.cz Jiří X. Doležal se zamyslel nad tím, že urážka náboženství do 21. století nepatří. Napsal to v souvislosti se zákazem reklamy kvůli blasfemii. „Ano, ještě v roce 2017 – dokonce na jeho konci – se v naší zemi operuje s termíny rouhačství a urážka náboženství. Ale co by to bylo za Boha, kdyby se nechal urazit jedním vtipem?“ pozastavil se Doležal.

J. X. Doležal nechápe zákaz reklamy: Rouhačství a urážka náboženství? Ve 21. století...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří X. Doležal

Jde o zákaz reklamy ze strany Rady pro rozhlasové a televizní vysílání na službu odložené platby v e-shopech. V klipu se totiž objevuje blíže nespecifikovaný Prorok a texty „V Twistu poznáš spásu“ či vyvolávání Twista a odložení platby ve jménu Twista. Lidé si začali stěžovat a problém byl na světě. 

„Byť Arbitrážní komise uznává, že motivem zadavatele pravděpodobně nebyla snaha zasáhnout do náboženského cítění spotřebitelů, upozorňuje, že rozhodujícím prvkem není subjektivní vnímání reklamy zadavatelem či motivace zadavatele, ale to, jak reklamu vnímá veřejnost,“ poznamenala Arbitrážní komise Rady a reklamu zakázala. 

„A já se ptám – zcela dezorientovaně – proč vlastně. Kristus hlásal lásku, spásu a odpuštění. Skutečně si některý křesťan myslí, že to uráží jeho Boha, jeho víru a tradici?“ poznamenal Doležal se slovy, že nebyla prolita krev, jen si někdo udělal srandičku. 

  • Původní text ZDE

On sám jako buddhista toto podle svých slov neřeší, když zahlédne Buddhu někde v reklamě. „A jako opravdu přesvědčenému a zásadovému buddhistovi je mi úplně jedno, jestli si z Buddhy někdo dělá srandu. Je to mezi ním a Buddhou. Já dobře vím, že Buddha se na vtipálka nezlobí, a rozhodně ani mě, ani Buddhu ty reklamy neurážejí,“ sdělil Doležal. 

„Proč má být kolektivní iracionalita víry chápána výše a posvátněji než jiné iracionality a kolektivní identity? Je naprosto v pořádku, košer a přijatelné, když si někdo dělá srandičky z fanouška Baníku. Je naprosto v pořádku a košer, když si dělá někdo srandu z vegana. Ovšem jak hrot vtipu zamíří na lidi stižené kolektivní náboženskou iracionalitou, je zle a společnost se tváří, jako by náboženství bylo nějakým nadřazeným, posvátným a zvláštní péči zasluhujícím fenoménem, který má nárok požívat zvýšené ochrany. Který má nárok nebýt používán v reklamě, nebýt zesměšňován a snižován,“ uzavřel se slovy, zda prohřešky, jako jsou rouhačství a blasfemie, nepatří spíše minulosti. 

„Vezměme si například rybáře – skupinu spojenou podobně jako katolíci nějakým společným zájmem a společným viděním světa. Rybáře jsme standardně zvyklí nazývat frází ‚tiší blázni‘. Je to urážlivé, je to dehonestující, a nikomu to nevadí. Tak proč mají mít pánbíčkáři nějaké nadstandardní výjimky?“ uzavřel otázkou Doležal.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: vef

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Pane Hamáčku, baví vás to ještě? Předseda ČSSD se nadechl a spustil...

17:48 Pane Hamáčku, baví vás to ještě? Předseda ČSSD se nadechl a spustil...

Moderátorka Marie Bastlová v úterních Dvaceti minutách Radiožurnálu přivítala předsedu ČSSD Jana Ham…