J. X. Doležal nechápe zákaz reklamy: Rouhačství a urážka náboženství? Ve 21. století...

25.12.2017 21:37

Komentátor serveru Reflex.cz Jiří X. Doležal se zamyslel nad tím, že urážka náboženství do 21. století nepatří. Napsal to v souvislosti se zákazem reklamy kvůli blasfemii. „Ano, ještě v roce 2017 – dokonce na jeho konci – se v naší zemi operuje s termíny rouhačství a urážka náboženství. Ale co by to bylo za Boha, kdyby se nechal urazit jedním vtipem?“ pozastavil se Doležal.

J. X. Doležal nechápe zákaz reklamy: Rouhačství a urážka náboženství? Ve 21. století...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří X. Doležal

Jde o zákaz reklamy ze strany Rady pro rozhlasové a televizní vysílání na službu odložené platby v e-shopech. V klipu se totiž objevuje blíže nespecifikovaný Prorok a texty „V Twistu poznáš spásu“ či vyvolávání Twista a odložení platby ve jménu Twista. Lidé si začali stěžovat a problém byl na světě. 

„Byť Arbitrážní komise uznává, že motivem zadavatele pravděpodobně nebyla snaha zasáhnout do náboženského cítění spotřebitelů, upozorňuje, že rozhodujícím prvkem není subjektivní vnímání reklamy zadavatelem či motivace zadavatele, ale to, jak reklamu vnímá veřejnost,“ poznamenala Arbitrážní komise Rady a reklamu zakázala. 

„A já se ptám – zcela dezorientovaně – proč vlastně. Kristus hlásal lásku, spásu a odpuštění. Skutečně si některý křesťan myslí, že to uráží jeho Boha, jeho víru a tradici?“ poznamenal Doležal se slovy, že nebyla prolita krev, jen si někdo udělal srandičku. 

  • Původní text ZDE

On sám jako buddhista toto podle svých slov neřeší, když zahlédne Buddhu někde v reklamě. „A jako opravdu přesvědčenému a zásadovému buddhistovi je mi úplně jedno, jestli si z Buddhy někdo dělá srandu. Je to mezi ním a Buddhou. Já dobře vím, že Buddha se na vtipálka nezlobí, a rozhodně ani mě, ani Buddhu ty reklamy neurážejí,“ sdělil Doležal. 

„Proč má být kolektivní iracionalita víry chápána výše a posvátněji než jiné iracionality a kolektivní identity? Je naprosto v pořádku, košer a přijatelné, když si někdo dělá srandičky z fanouška Baníku. Je naprosto v pořádku a košer, když si dělá někdo srandu z vegana. Ovšem jak hrot vtipu zamíří na lidi stižené kolektivní náboženskou iracionalitou, je zle a společnost se tváří, jako by náboženství bylo nějakým nadřazeným, posvátným a zvláštní péči zasluhujícím fenoménem, který má nárok požívat zvýšené ochrany. Který má nárok nebýt používán v reklamě, nebýt zesměšňován a snižován,“ uzavřel se slovy, zda prohřešky, jako jsou rouhačství a blasfemie, nepatří spíše minulosti. 

„Vezměme si například rybáře – skupinu spojenou podobně jako katolíci nějakým společným zájmem a společným viděním světa. Rybáře jsme standardně zvyklí nazývat frází ‚tiší blázni‘. Je to urážlivé, je to dehonestující, a nikomu to nevadí. Tak proč mají mít pánbíčkáři nějaké nadstandardní výjimky?“ uzavřel otázkou Doležal.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

10:21 To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

„Konečně se lidi chytili a začínají se pěkně udávat. Napráskali řezníka, co nadával na Ukrajince, a …