Jde jim jen o sex. Nehledejte v tom náboženství, šokuje americký profesor výkladem o fanatických muslimech z Islámského státu

21.10.2014 13:18

Profesor psychologie na americké University of Maryland Arie W. Kruglanski tvrdí, že by psychologie mohla sehrát důležitou roli v boji proti radikalizaci mladých muslimů.

Jde jim jen o sex. Nehledejte v tom náboženství, šokuje americký profesor výkladem o fanatických muslimech z Islámského státu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Na Letnou za ministerstvo vnitra svolali muslimové modlitbu (arabsky salát). Protestovali tak proti zásahu policie minulý pátek
reklama

„Je snadné obviňovat náboženství z toho, že se mladí lidé, včetně některých žen, radikalizují. Vše podstatné týkající se radikalizace přitom dostatečně vysvětluje psychologie. Ta zároveń nabízí řešení, jak radikalizaci zastavit. Existence Islámského státu je spojená s hledáním toho, co psychologové nazývají `vlastní důležitost`. Radikálové tuto přirozenou touhu každého člověka být respektován u druhých a nalézt své důležité místo ve společnosti chytře využívají ke své propagandě," konstatuje Kruglanski.

Ztráta pocitu vlastní důležitosti může být podle Kruglanského způsobena mnoha důvody, např. osobním selháním či ze stigmatu způsobeného překročením norem platných v dané společnosti. „Této záležitosti jsme si mohli povšimnout již v případě ženských sebevražedných atentátnic v Izraeli. S první takovou atentátnicí se nedlouho před tím rozvedl manžel, protože byla neplodná. Další její následovnice zase byla znetvořena svojí vlastní rodinou poté, co byla obviněna z domnělého poměru s cizím mužem. Obě dvě ženy trpěly osobním stigmatem, proto pro ně bylo rozhodnutí vydat se na sebevražednou misi proti Izraeli snadnější. Do jisté míry to z jejich pohledu na svět bylo vysvobozením," tvrdí Kruglanski.

„Ztráta pocitu vlastní důležitosti však může být způsobena i beznadějnou ekonomickou situací. To může vést k pocitu diskriminace a ponížení, který u mnoha přistěhovalců není ničím neobvyklým. Součástí takového pokřiveného uvažování je rovněž dojem, že bratři ve víře jsou takto podobně zostouzeni po celém světě. Ostatně ideologové extremistických organizací záměrně navozují pocit, že muslimové jsou v celosvětovém měřítku vystaveni strádání a pronásledováni. Neustálé poukazování na degradaci určité spřízněné skupiny může mít zásadní vliv na chování jednotlivce, I přesto, že je třeba dobře situovaný a má před sebou narýsovanou úspěšnou budoucnost," upozorňuje Kruglanski.

Celý článek v angličtině najdete ZDE.

„Podle informací z médií měl dvacetiletý dobrovolník v řadách Islámského státu Nasser Muthana možnost vybrat si ze čtyř studijních nabídek lékařských univerzit. Jeho spolubojovník Muhammad Hamidur Rahman, který v průběhu bojů v Sýrii zemřel, zase pracoval v obchodě Primark v britském Portsmouthu a jeho otec vlastnil restauraci. I jeho budoucnost tedy vypadala slibně. Přesto podlehl dojmu, že muslimská komunita trpí a vydal se hájit její čest na bojiště v barvách radikálů," jmenuje Kruglanski dva konkrétní příklady.

„Extremistická ideologie má za těchto okolností dveře otevřené, protože nabízí rychlé řešení, jak mylně vnímanou ztrátu vykompenzovat. Svých cílů dosahuje tím, že působí na prvotní lidské instinkty, tedy agresi a sex. Právě sex patří k nejzákladnějším způsobům, jak se ujistit o svém významu. Sex je prostředkem, jak předat své geny dál do budoucnosti. Islámský stát navíc využívá sex jako odměnu za boj proti nepříteli," je přesvědčen Kruglanski.

„Militantní skupiny bojující v čele Islámského státu zřídily manželská centra, kde se neprovdané ženy registrují, aby se poté mohly stát manželkami bojovníků. Zajaté ženy z Iráku jsou nuceny stát se sexuálními otrokyněmi a žijí v bordelech, které mají na starost ženské džihádistky. Znásilnění neveřících je považováno za zcela legitimní akt a fatwa jej přímo nazývá `sexuálním džihádem`. A nakonec i mučednictví je spojeno se sexuální blažeností v ráji," píše Kruglanski.

„Pochopením magnetické přitažlivosti islámského radikalismu je předpokladem k rozvoji `léčebné metody`, díky které bude možné proti tomuto zničujícímu fenoménu bojovat pomocí psychologie. Místo kouzla mučednictví je třeba do protikladu postavit jiný typ charismatu. Psychologie může v tomto ohledu sehrát skutečně zásadní roli. Proti hrozbě radikalismu by se mohly postavit také sociální sítě a rovněž vysílat signál, že postavit se zlu vyžaduje vyvinout osobní statečnost. Logické argumenty ve snahách odradit příznivce od podpory Islámského státu příliš nezabírají. Své místo by zde proto měly mít `vášnivější a emotivnější` argumenty. Islámský radikalismus by měl být poražen svými vlastními zbraněmi," má jasno Kruglanski.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: pro
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Nechci být krutý, ale co tohle je?“ Smích Babiše, pláč Fialy. Stala se vážná věc

15:46 „Nechci být krutý, ale co tohle je?“ Smích Babiše, pláč Fialy. Stala se vážná věc

Náznak budoucí spolupráce ODS s hnutím ANO, nebo pouhé splnění programového bodu? Občanští demokraté…