Poprvé to velmi otevřeně naznačila šéfka poslaneckého výboru pro obranu za ODS Jana Černochová. Ta již v listopadu loňského roku vyzvala, aby Ministerstvo obrany začalo s přípravou mezivládní dohody o nákupu BVP. Kdo jí to poradil, je nasnadě – v parlamentních kuloárech se údajně velmi často objevuje bývalý vlivný politik ODS Michal Hrbata, který slouží, překvapivě, právě Rheinmetallu. Není ani bez zajímavosti, že tento bývalý náměstek na Ministerstvu obrany v současné době čelí obžalobě z korupce ohledně dodávání IT technologií státu, mimo jiné i Ministerstvu obrany. To mu ale nijak nebrání pro Rheinmetall v ČR vyjednávat, často v Parlamentu, nebo přímo na Ministerstvu obrany, jak nám pod příslibem anonymity potvrdily zdroje blízké české armádě.
Tomu, že tendr je vlastně jen obezličkou, napovídá také chování samotného Ministerstva obrany. Ačkoli je k dalším krokům tendru vše již dlouho připraveno, Ministerstvo obrany několik měsíců přešlapuje na místě. Času přitom mnoho není, pokud chce vítěze vyhlásit ještě v tomto volebním období. Před ministerskými úředníky a armádou jsou finální kroky výběru – obeslání uchazečů se žádostí o zaslání finální nabídky a test vozidel, která se o vítězství ucházejí. Oba kroky mají podle informací ParlamentníchListů.cz na obraně již dávno připraveny, proč s tím ale otálejí a nejdou ven, je otázkou. Nemusejí přitom ani čekat na potvrzení peněz do rozpočtu armády, protože pokračování v procesu výběru Českou republiku k ničemu nezavazuje. Právě i tato liknavost v postupu podle těch, kdo jsou dobře informováni, prý nahrává spekulacím, že nejde ani o náhodu, ani o neschopnost, ale s největší pravděpodobností o úmysl. Pokud by se totiž spojil tlak na nutnost nákupu vozidel v roce 2021 a nezvládnutí procesu výběru skrze standardní soutěž, byl by nákup BVP realizován velmi pravděpodobně právě nějakou modifikací mezivládní dohody. Což je čirou náhodou scénář, který nejvíce vyhovuje společnosti Rheinmetall.
Další dvě společnosti, které v tendru na nákup BVP zůstaly, naopak preferují dokončení výběru vozidel prostřednictvím transparentního tendru, jak nedávno uvedly v médiích. Podle rakousko-španělské společnosti General Dynamics European Land System je právě otevřený tendr největší šancí pro Českou republiku vybrat nejvhodnější vozidlo s nejlepšími podmínkami a cenami a s největší přidanou hodnotou pro český průmysl. Otevřený výběr podporuje také další uchazeč, švédsko-britsko-americká společnost BAE Systems. Každopádně se zdá, že i Švédi by neměli problém s mezivládní dohodou soudě podle nedávné překvapivé nabídky financování celého projektu, která přišla oficiálně od švédského premiéra.
autor: Barbora Richterová