A proto se PL vypravily do útrob grantových chodeb a nařízení, aby ty takzvané bojary našly. Nakonec se nám to skutečně podařilo.
Začneme ovšem odzadu.
Hostem pořadu Události v kultuře na ČT24 byl na konci května roku 2020 umělecký šéf spolku Kašpar Jakub Špalek. „Patříme mezi divadla, která dostávají grant na tu ztrátu," hovořil o situaci po koronavirové pandemii Špalek.
„Divadlo, alespoň v našem případě, se nikdy nevyplatí. Pořád jsme v nějaké ztrátě. Patříme mezi divadla, která dostávají grant na ztrátu. Tato činnost bude ještě více ztrátová, než normálně. Ale myslíme si, že máme hrát, že to je pro lidi dobře, že mohou přijít do divadla, pokud ten vir ustoupil, jako že ustoupil. Pro ty diváky je zdravé zajít si na kafe a zajít si do divadla. My to potřebujeme, my chceme pracovat, chceme hrát. Divadlo nemůže zůstat u ledu. Je to naše touha, přání, a doufám, že i přání diváků," dodal.
Na tehdejší paradox upozornil mimo jiné novinář Josef Provazník.
„V ČT říkal šéf divadelního spolku Kašpar, že jsou ve ztrátě, a proto dostávají granty. Divadlo mám rád, ale tohle mi hlava nebere. Proč stát financuje různé nezávislé - alternativní projekty, které jsou pořád ve ztrátě? Potřebujeme tady fakt mít 150 divadel? Neobešlo by se to bez některých z nich? Chápu, že ty lidi 'touží hrát divadlo', jak říkal ten chlapík. Ale touha je někdy prostě málo," sdělil.
ParlamentníListy.cz se proto zaměřily právě na osobu Jakuba Špalka.
V rámci schválených grantů najdeme jeho jméno hned dvakrát. Nejprve se jedná o Projekt Kašpar (2020 - 2021) a následně o Projekt Divadlo v Celetné (2020 - 2023). V obou případech byli žadatelé úspěšní.
Pojďme podrobněji ke konkrétním žádostem o desítky milionů korun z pražského rozpočtu.
Přidělených deset milionů pro Spolek Kašpar
Divadlo v Celetné, jak stojí v oficiálním popisu, je prostor pro nezávislou profesionální tvorbu v reálných ekonomických podmínkách. Scéna se nachází v centru města, ve které stabilně pracuje několik souborů. Další, včetně mimopražských, nárazově hostují. Produkční a provozní jednotkou divadla je společnost Gaspar, která si prostor pronajímá od Divadelního ústavu a jedná se všemi hostujícími soubory, připravuje repertoár divadla a stará se o jeho technický a provozní chod i propagaci, provádí údržbu, opravy i úpravy prostoru, provozuje zkušebny a sklady.
Jediným jednatelem tohoto eseróčka je právě zmíněný Jakub Špalek; dlouholetý umělecký vedoucí a producent Divadelního spolku Kašpar a ředitel Divadla v Celetné.
Druhý projekt se týká Spolku Kašpar, o němž Špalek mluvil v souvislosti s finanční ztrátou. V popisu u grantové žádosti stojí, že tento „divadelní spolek je nezávislý profesionální soubor s nekomerčním repertoárem, který vznikl v roce 1990, od sezony 1994/5 působí v Divadle v Celetné. Scéna představuje kvalitu se zajímavými tituly, uvádí současné autory, vlastní dramatizace i klasiku, kombinuje osvědčené tituly s netradičními projekty. Neustále zve nové hosty – herce, výtvarníky, hudebníky, režiséry. Náročný dramaturgický plán, kvalitní realizační tým, nízké provozní náklady."
Obáváte se dalšího vývoje situace kolem nemoci COVID-19? (Ptáme se od 9.9.2020)Anketa
A nyní k číslům.
Divadla, respektive umělecké soubory, které se zcela jistě potácejí v problémech stejně jako stovky dalších podnikatelů, však měly štěstí. Rozhodnutím pražských zastupitelů jim pro shora popsaná období byly přiděleny extrémně příjemné částky. Projekt Kašpar získal rovných 10 milionů korun, Divadlo v Celetné o milion víc. V období let 2020 - 2023 si tak přijde na 11 milionů korun.
Z oficiálních podkladů, které máme k dispozici, vyplývá i další aspekt. Ačkoli se o divadle hovoří v souvislostech s velmi nízkými platy, o celkových nákladech to rozhodně neplatí. Podle magistrátních dat jsou náklady na Spolek Kašpar více než 18 milionů ročně, Divadlo v Celetné vyjde provozovatele na necelých sedm milionů.
V příští části o dotacích pro umělce se zaměříme na metropolitní multimilionáře: Divadlo Archa, MeetFactory a Jatka78. Ty totiž vyšly magistrát na sumy, u nichž se tají dech.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový