Koalice se shodla na mýtném tendru. Stanjura z ODS se bouří

18.08.2015 16:25

Koalice se shodla na postupu přípravy vypsání soutěže na provozovatele mýta. Posílí pravomoci řídícího výboru a bude hledat mýtného manažera, který jí pomůže připravit podklady pro vypsání tendru. Dnes o tom informoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle Jana Kasala (KDU-ČSL), zbývá dořešit poslední zásadní bod, kterým je dálka přechodného období, během něhož se bude mýtné vybírat nadále prostřednictvím mýtných bran. Ministerstvo dopravy trvá na pěti letech, koaliční partneři požadují tři roky. Podle bývalého ministra dopravy za ODS Zbyňka Stanjury ale vypsání soutěže jen na provoz mýtných bran nahrává stávajícímu dodavateli, společnosti Kapsch.

Koalice se shodla na mýtném tendru. Stanjura z ODS se bouří
Foto: Archiv PL
Popisek: Úřad vlády ČR
reklama

"Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování," uvedl Stanjura. Za současný stav podle něj mohou poslední dva ministři za ANO, Ťok a Antonín Prachař, kvůli kterým nebude dlouhodobý problém s hledáním provozovatele mýtného systému vyřešen během funkčního období této vlády, ale přesune se na bedra budoucího kabinetu. 

Délku období, po které bude nutné vybírat mýtné pouze prostřednictvím mýtných bran řeší vládní koalice už několik týdnů. Ministerstvo dopravy v tomto už ustoupilo, původně totiž požadovalo přechodné období pětileté s dvouletou opcí, uvedl Ťok. Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány. Během té doby má ministerstvo vypsat hlavní, technologicky neutrální soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakým způsobem mají mýtné v Česku vybírat, zda pomocí mýtných bran, nebo satelitní technologií, či jejich kombinací. 

Zkrácení přechodného období není podle Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta naopak podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeči, kteří by o zakázku mohli mít zájem, budou v počátku muset investovat do vlastní technologie, která bude sbírat data z mýtných bran. Během krátkého období pak nebude dost prostoru pro pokrytí těchto počátečních nákladů, což by mohlo některé tyto uchazeče odradit, míní ministr. 

Výrazný posun dnes koalice dojednala v případě pravomocí řídícího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v ní měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní, uvedl Kasal. Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídícím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podporu výboru. 

Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému. Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd, a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamionů při průjezdu silnicemi druhé a třetí třídy vyplatí. 

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830.000 kamionových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku. 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: spa

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Hnus minulosti. A Poche. Pláč za Petříčka rázně přerušen

7:54 Hnus minulosti. A Poche. Pláč za Petříčka rázně přerušen

Po prohraném boji o předsednictví ČSSD se ministr Tomáš Petříček bude zřejmě poroučet i z funkce min…