Končí zlaté časy nekvalitních dálnic, volá šéf ŘSD. Stát chce za stavby záruky

31.03.2012 9:07

Šéf ŘSD vyhlásil konec éry, ve které se české dálnice stavěly draze a nekvalitně. Coby zadavatel veřejných zakázek chce ŘSD požadovat záruky na provoz silnic a dálnic. Konkrétně v případě nejvytíženější české dálnice D1 by mělo jít o desetiletou záruku, zákon přitom vyžaduje jen pětiletou lhůtu. Někteří stavebníci si proto stěžují na řezničinu, které se musí podvolit.

Končí zlaté časy nekvalitních dálnic, volá šéf ŘSD. Stát chce za stavby záruky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Oprava vozovky

O nekvalitních a předražených českých dálnicích toho bylo napsáno již mnoho. Zdá se však, že se blýská na lepší časy. Pověřený ředitel Ředitelství silnic a dálnic René Poruba požaduje desetiletou záruku provozu na plánovanou rekonstrukci dálnice D1. Stavební firmy se na zakázku těší, neboť jde o projekty za 4 miliardy korun, mají ale obavy z možných tvrdých požadavků ŘSD. Informuje o tom dnešní MF Dnes.

„Skončila doba, kdy byly zakázky výhodné hlavně pro stavební firmy,“ upozornil pověřený šéf ŘSD René Poruba. ŘSD navíc nepovolí ve smlouvě ani navýšení ceny, nepočítá se ani s rezervami na možné vícepráce.

Je to řezničina, stěžuje si stavař

Zakázka na opravu D1 je záměrně rozdělena, aby se do soutěží mohlo přihlásit co více firem, ale na druhé straně musí zájemci splnit taková kritéria, která z tendru předem vyloučí malé garážové firmy. Podle Poruby to ale v žádném případě není tak, že by tendry byly šité na míru čtyřem či pěti největším stavařským firmám. O vítězi zakázky rozhodne cena, která tvoří 90 procent rozhodujících kritérií. Zbývajících 10 procent pak činí záruka stavby nad deset let. Právě tato záruka však budí hněv u některých stavařů.

„Je to chování řeznických psů. Nevím, k čemu se pak dělala novela zákona o veřejných zakázkách, kde je záruka 60 měsíců. Stát by měl své zákony respektovat,“ kritizuje krok šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Některé firmy s tím však problém nemají. „Je to požadavek, který určuje investor a my se mu musíme přizpůsobit,“ uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Letos v létě by měli začít přípravné práce na opravu prvního úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Celá rekonstrukce by pak měla skončit v roce 2018. Oprava každého z úseků by měla trvat asi dva roky.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala to musí říct první... Úniky z tajných služeb vybraným novinářkám? „Kauza“ Bystroň. Generál varuje

8:20 Fiala to musí říct první... Úniky z tajných služeb vybraným novinářkám? „Kauza“ Bystroň. Generál varuje

Není dobré, pokud tajné služby používají média k „únikům“ ze svých dokumentů, varuje generál a bezpe…