Daniel Veselý se ve svém textu zamýšlí nad televizním filmem o Janu Husovi, který byl natočený podle scénáře Evy Kantůrkové a který režíroval Jiří Svoboda a kde je Hus dle něj ztvárněn jako nezpochybnitelná morální autorita typu Mirka Dušína.
„Chvílemi jsem si připadal jak v Jiříkově vidění. Je zjevné, že se tento neuralgický bod našich dějin neobejde bez bombastického balastu, zvlášť když si letos připomínáme 600. výročí Husova tragického skonu na inkviziční hranici u Rýna, a to za situace, kdy hlavní hrdina morálně, snad vyjma svého věrného druha Jeronýma Pražského, o sto sáhů převyšoval ostatní historické postavy včetně delirantního alkoholika, krále Václava IV.,“ konstatoval s tím, že Češi zkrátka milují své mučedníky.
Původní text najdete ZDE.
„Jan Hus, nahlíženo optikou své doby, byl ale skutečně činorodou osobností, nadmírou statečnou – o tom žádná – nicméně v mých očích byl spíše nápaditým Wiklefovým epigonem, nežli pronikavou originální osobností přesahující horstva české kotliny - na rozdíl třeba od Jana Amose Komenského,“ uvedl Veselý.
Podle něj je Hus tendenčním náboženským fanatikem brojící proti sveřepě zaťaté vrchnosti. Ve filmu se pak navíc dle Veselého objevuje mýtus, že kostnický koncil řešil pouze Mistra. „Kostnický koncil skutečně řešil mnohem závažnější problémy související s tehdejší vrcholnou ‚mocenskou politikou‘, ale to samozřejmě není příliš lákavé téma, neboť šlo o komplikovanou záležitost, která se nás téměř netýkala,“ podotkl Veselý s tím, že odmítá opíjet se laciným mýtem o nezlomném originálním kazateli, už jen proto, že Jeroným Pražský, který skončil rovněž mučednickou smrtí, stojí stále v Husově stínu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef