Maturanti trpí. A Gazdík to chce změnit

09.02.2022 22:10

Ministr školství Petr Gazdík v DVTV uvedl, že je potřeba se soustředit na nové progresivní formy výuky. Je podle něj zapotřebí, aby se každý absolvent uměl učit novým věcem a umět dávat věci do souvislostí. Nastínil také možnost změny obsahu učiva.

Maturanti trpí. A Gazdík to chce změnit
Foto: Hana Brožková
Popisek: Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík

Moderátorka hned v úvodu vyjmenovala Gazdíkovy priority v následujících čtyřech letech. Mezi ně řadila například méně věcí v osnovách, čas soustředit se na nové progresivní formy výuky či méně „biflování“, více schopností dávat věci do souvislostí a být připraveni na svět, který tady bude v roce 2050. Podle něj totiž každý absolvent se musí umět učit novým věcem. Právě to moderátorku zaujalo, zda samotný Gazdík ví, jak svět bude vypadat v roce 2050.

„Právě proto, že to nevíme, tak nemůžeme připravovat děti tak, jak se připravovaly před třeba třiceti lety. Ta doba, kdy jste nějaký obor vystudovala nebo se něčím vyučila a vydržela s tím do důchodu, ta prostě skončila s našimi prarodiči,“ zdůraznil a podotkl, že dnes jsme úplně někde jinde. Znovu zopakoval, že je zcela zásadní, aby se absolvent každé školy uměl učit novým věcem a průběžně si vzdělání doplňoval. Dal příklad svého syna, kterému nyní je sedm let a v roce 2050 mu bude zhruba pětatřicet let a v tom věku bude na vrcholu své pracovní produktivity. „Ale co a jak přesně bude v té době dělat, dnes skutečně nevíme,“ přitakal moderátorce v DVTV.

Moderátorka vyzdvihla také prioritu týkající se konce biflování a memorování. Zajímalo ji, jakým způsobem toto téma chce řešit. Gazdík vysvětluje, že zásadní je především obsah učiva. „České školy mají skvělé penzum znalostí, ale většinou je neumějí použít a dát do souvislostí,“ varoval ministr školství a přešel k otázce státních maturit.

„Nechceme, aby dva nebo tři dny v životě rozhodovaly o budoucnosti studentů. Chceme je motivovat, aby na sobě víc pracovali,“ dodává ke svým plánům na resortu týkající se maturit. Státní maturita má představovat středoškolské minimum, po jehož splnění studenti budou moci složit profilovou část v režii jednotlivých škol. Maturita je podle něj vnímána spíše jako jakýsi „iniciační obřad“ a je pro školáky zbytečně stresující. On by chtěl dosáhnout toho, aby nebyla utrpením.

Došlo také na téma současné koronavirové krize. Podle něj je načase se začít vracet do normálního života. „Omikron nevede k tomu, že by zahlcoval nemocnice, takže si nemyslím, že by rozhodnutí ukončit testování bylo unáhlené. Jsme připraveni na další, kdyby přišla další vlna,“ říká ministr. „Jestli je něco nefunkčního, tak to byly hygieny, chtěl bych poděkovat ředitelům a učitelům, kteří hygieny nahrazovali,“ vyjadřuje se.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: sla

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Němci – naši nejbližší přátelé.“ Festival v Plzni vzbudil vášně

4:44 „Němci – naši nejbližší přátelé.“ Festival v Plzni vzbudil vášně

Necelý týden před oslavami osvobození se v Plzni uskutečnily česko-německé, respektive bavorské dny …