„Budeme možná svědky unikátní situace, kdy ČR bude mít dva mýtné systémy. Jako jediná země na světě! Bohužel, z toho můžou vyplývat velmi závažné ekonomické škody. Je to plná odpovědnost současné vlády. Přestože jsme od Andreje Babiše slyšeli, že rezorty přece vedou odborníci a máme je nechat makat, tak České republice hrozí arbitráže. Ještě vážnější je ale hrozba chaosu, která se dotkne tisíců řidičů a dopravců,“ říká místopředseda ODS Martin Kupka s tím, že nikdo z vlády a odpovědných úřadů není schopen garantovat, a dokonce ani odhadnout, jak to celé dopadne.
„Mrzí mě, že tento spor má jediného poraženého – a tím je Česká republika. Nacházíme se v naprosto absurdní situaci, kdy se ČR připravuje na spuštění mýta podle smlouvy, která nám dnes nedává jistotu, že za rok bude platit. Hrozí tak mnohamiliardové škody placené z kapes daňových poplatníků. To je výsledek několikaleté práce hnutí ANO na Ministerstvu dopravy,“ dodává místopředseda kontrolního výboru Vojtěch Munzar.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), to ale podle oficiální zprávy ČTK tak nevidí. Naopak ujišťoval poslance, že výběr mýta od 1. prosince, kdy se má nový systém spustit, není rozhodnutím ÚOHS nijak ohrožen. Informoval je také o tom, že chystá záložní plán.
Zákaz bude platit s ročním odkladem. Ministerstvo dopravy teď může buď zahájit provoz nového mýtného systému s tím, že smlouva může přestat platit rok poté, co skončí řízení u ÚOHS, nebo zůstat u starého systému provozovaného firmou Kapsch.
Vzhledem k tomu, že rozhodnutí ÚOHS není pravomocné, má ministerstvo podle Kremlíka čas až 15 měsíců na přípravu a realizaci svého záložního plánu. Záložní plán podle ministra spočívá v tom, že bude hledat provozovatele služeb nového mýtného systému, například na provoz infrastruktury nebo údržby zařízení. Nešlo by tak o soutěž na zcela nový mýtný systém, jako tomu bylo u posledního tendru, ani o využití starého systému, který nyní provozuje Kapsch.
První splátku mýtného systému má stát uhradit v polovině příštího roku, uvedl Kremlíkův náměstek Jakub Kopřiva. Pokud by ÚOHS pravomocně novou mýtnou smlouvu ukončil, musel by se stát s dodavatelem vypořádat, potvrdil ministr. Rozsah tohoto vypořádání ale upřesnit nechtěl.
Ministr také řekl, že je připraven na případné soudní spory. Nechal vytvořit pracovní skupinu, kde budou zástupci Ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstva financí a případně i Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Každý měsíc by měl od skupiny získávat přehled o soudních nebo správních řízeních.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas