Podle výzkumu agentury Behavio, který Ministr zdraví interpretuje, 63 % české veřejnosti podporuje přísnější regulaci alkoholu. Konkrétně 78 % by uvítalo zákaz reklamy na alkohol na akcích pro mladistvé, 70 % omezení reklamy ve dne v médiích, 54 % podporuje zrušení daňové výjimky pro tiché víno a 47 % by souhlasilo s pravidelnou valorizací spotřební daně. Think-tank dále uvádí, že ekonomické a zdravotní dopady alkoholu v ČR přesahují 40 miliard korun ročně a alkohol přispívá k více než 6 000 úmrtím ročně.
Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL), která sdružuje klíčové aktéry tuzemského trhu s lihovinami, označuje zveřejněné výsledky za přinejmenším zavádějící. Výkonný ředitel UVDL Vladimír Darebník upozorňuje, že metodika výzkumu není k dispozici: „Není jasné, o jaké závěry se jedná, jak veliké bylo auditorium, jaké bylo věkové, sociální a geografické rozložení respondentů,“ uvedl Darebník v reakci na nedávnou tiskovou konferenci Ministra zdraví.
Za zvlášť problematické považuje UVDL požadavky, které jsou už dnes právně zakotveny. Například zákaz reklamy na alkohol během akcí určených mladistvým je v českém právu obsažen od roku 1995. „Pokud výzkum uvádí, že 78 % lidí chce zakázat reklamu na akcích pro mladistvé, pak to svědčí o neznalosti existujících pravidel nebo o selhání státního dohledu, nikoli o potřebě dalších zákazů,“ tvrdí Darebník, který upozornil také na to, že stejně tak se v doporučeních objevuje zákaz prodeje v okolí škol a v automatech. „I tyto zákazy jsou v českém právním systému zakotveny již řadu let,“ dodal ředitel unie.
Podle Vladimíra Darebníka se v doporučeních platformy objevují další návrhy restrikcí, ale zcela tam chybí jakákoliv forma prevence a vzdělávání v této oblasti. „To, že prevence je nejúčinnější nástroj proti zneužívání alkoholu, je dlouhodobě ověřeno. To, že stát tuto oblast zcela zanedbává, je bohužel holý fakt. Ono totiž vydat zákaz a potom se tím chlubit v politických prohlášeních, je jednoduché a bezpracné. To, že to nepřináší žádné výsledky a stimuluje to pouze další snahy o restrikce, už nikdo nechce vidět. Prevence je dlouhodobá, ale zcela účinná věc,“ je přesvědčen Darebník.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný