Mrznou bez jídla a vody. Ukrajina nařídila evakuaci. To není bojiště, jenom Poláci už mají dost

29.11.2023 16:50 | Zprávy

Polští řidiči kamionů nadále protestují proti neomezenému přístupu ukrajinských dopravců na polské území na základě závazku, který Ukrajině dala Evropské unie. Od začátku listopadu jsou proto blokovány tři klíčové hraniční přechody s Ukrajinou, kde protestující povolují projet jen jednomu ukrajinskému kamionu za hodinu. V tomto týdnu polští dopravci rozšířili blokádu o čtvrtý hraniční přechod. Polská vláda dopravce nejprve vyzývala k ukončení protestu, nyní chce situaci řešit na půdě Evropské unie a vyjednat pro ukrajinské dopravce novou dohodu.

Mrznou bez jídla a vody. Ukrajina nařídila evakuaci. To není bojiště, jenom Poláci už mají dost
Foto: Václav Fiala
Popisek: Kamiony

Začátkem listopadu protestující zablokovali tři klíčové hraniční přechody Dorhusk–Jagodin, Korczowa–Krakovec a Hrebenne–Rava–Ruska a prohlásili, že hodlají zastavit komerční dopravu, dokud vláda ve Varšavě a rozhodující činitelé v Bruselu neobnoví omezení přepravních operací pro ukrajinské dopravce, která platila před loňskou invazí Ruska na Ukrajinu.

„Uděláme to tak, jak to udělali zemědělci – budeme protestovat, dokud vláda neuzná, že existuje problém, a něco s tím neudělá,“ uvedl jeden z protestujících, jak informoval server politico.eu.  

Polský dopravní průmysl uvádí, že letos polské hranice do konce roku překročí téměř milion kamionů, zatímco před válkou jich do Polska ročně projelo jen asi 180.000. Protestující na přechodech proto povolili průjezd pouze jednomu kamionu za hodinu s výjimkou vozidel převážejících humanitární a vojenskou pomoc, zvířata nebo produkty podléhající rychlé zkáze; povolen byl nadále i průjezd osobních automobilů.

Podle polských autodopravců ukrajinští kamionoví dopravci přepravují zboží dokonce mezi jednotlivými místy v Polsku a rovněž přepravují náklad mezi Polskem a třetími zeměmi. Ničí tak polskou kamionovou dopravu, která nemůže konkurovat levným ukrajinským dopravcům. Mnoho menších dopravců prý čelí krachu.

Na rozdíl od zemědělců, kteří měli podporu vlády, což vyústilo v obilnou dohodu Evropské komise a několika zemí včetně Polska nebo Slovenska, řidiči kamionů takovou podporu zprvu neměli. Polská a ukrajinská vláda i Evropská komise vyzývaly protestující, aby nechali kamiony projet.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Jakub Makarovič

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Je podle vás správné, že třetí nejsilnější frakce nemá žádné zastoupení ve vedení EP?

Vždyť ti politici zastupují spoustu občanů, kteří jim asi z nějakého důvodu dali svůj hlas. A i když jde zjevně o kritiky toho, jak EU funguje, upřímně, není ta kritika na místě a obecně není kritika potřeba? Nemyslíte, že je třeba, aby se fungování EU změnilo? Na mě to teď působí tak, že tam rozhod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Poláci mají koule .. brání si své.. to my neumíme.., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseOCHO , 29.11.2023 17:19:33

|  16 |  0

Další články z rubriky

Vzpoura proti Leyenové: Chce z ČR „páreček“, ne Síkelu. Zlost. I Vondra dupnul

17:40 Vzpoura proti Leyenové: Chce z ČR „páreček“, ne Síkelu. Zlost. I Vondra dupnul

Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová s českou nominací ministra průmyslu a obcho…