Mrznou bez jídla a vody. Ukrajina nařídila evakuaci. To není bojiště, jenom Poláci už mají dost

29.11.2023 16:50

Polští řidiči kamionů nadále protestují proti neomezenému přístupu ukrajinských dopravců na polské území na základě závazku, který Ukrajině dala Evropské unie. Od začátku listopadu jsou proto blokovány tři klíčové hraniční přechody s Ukrajinou, kde protestující povolují projet jen jednomu ukrajinskému kamionu za hodinu. V tomto týdnu polští dopravci rozšířili blokádu o čtvrtý hraniční přechod. Polská vláda dopravce nejprve vyzývala k ukončení protestu, nyní chce situaci řešit na půdě Evropské unie a vyjednat pro ukrajinské dopravce novou dohodu.

Mrznou bez jídla a vody. Ukrajina nařídila evakuaci. To není bojiště, jenom Poláci už mají dost
Foto: Václav Fiala
Popisek: Kamiony

Anketa

Povedla se stávka ČMKOS?

77%
18%
hlasovalo: 10838 lidí
Začátkem listopadu protestující zablokovali tři klíčové hraniční přechody Dorhusk–Jagodin, Korczowa–Krakovec a Hrebenne–Rava–Ruska a prohlásili, že hodlají zastavit komerční dopravu, dokud vláda ve Varšavě a rozhodující činitelé v Bruselu neobnoví omezení přepravních operací pro ukrajinské dopravce, která platila před loňskou invazí Ruska na Ukrajinu.

„Uděláme to tak, jak to udělali zemědělci – budeme protestovat, dokud vláda neuzná, že existuje problém, a něco s tím neudělá,“ uvedl jeden z protestujících, jak informoval server politico.eu.  

Polský dopravní průmysl uvádí, že letos polské hranice do konce roku překročí téměř milion kamionů, zatímco před válkou jich do Polska ročně projelo jen asi 180.000. Protestující na přechodech proto povolili průjezd pouze jednomu kamionu za hodinu s výjimkou vozidel převážejících humanitární a vojenskou pomoc, zvířata nebo produkty podléhající rychlé zkáze; povolen byl nadále i průjezd osobních automobilů.

Podle polských autodopravců ukrajinští kamionoví dopravci přepravují zboží dokonce mezi jednotlivými místy v Polsku a rovněž přepravují náklad mezi Polskem a třetími zeměmi. Ničí tak polskou kamionovou dopravu, která nemůže konkurovat levným ukrajinským dopravcům. Mnoho menších dopravců prý čelí krachu.

Na rozdíl od zemědělců, kteří měli podporu vlády, což vyústilo v obilnou dohodu Evropské komise a několika zemí včetně Polska nebo Slovenska, řidiči kamionů takovou podporu zprvu neměli. Polská a ukrajinská vláda i Evropská komise vyzývaly protestující, aby nechali kamiony projet.

Polští dopravci nyní rozšířili svůj protest o čtvrtý hraniční přechod s Ukrajinou, konkrétně přechod Medyka. Polská vláda zároveň chce požádat Evropskou unii, aby projednala důsledky dohody s Ukrajinou na stabilitu dopravního trhu celého bloku.

Podle údajů polské pohraniční stráže činila dnes ráno čekací doba na výjezd z Polska přes přechod Medyka 73 hodin, na ostatních zablokovaných přechodech řidiči čekají i přes 10 dní v aktuálních teplotách hluboko pod bodem mrazu.

Minulý týden Ukrajina oznámila evakuaci svých řidičů, kteří se považují za rukojmí protestujících, z polských hranic a požádala EU o vytvoření skupiny, která by protesty monitorovala, jak informuje server notesfrompoland.com.

Ukrajina na polské řidiče uvalila povinnost zapsat se do elektronické fronty, kvůli čemuž i polští řidiči tráví dlouhé dny na polsko-ukrajinských hranicích. Polští řidiči kamionů považují tento systém za nespravedlivý. „Na obou stranách hranice uvízli řidiči, kteří jsou zbaveni pitné vody, jídla, pohonných hmot i přístupu k hygienickým zařízením,“ uvedl Jan Buczek z Polského mezinárodního sdružení autodopravců, které se k protestu připojilo minulý týden.

Buczek apeluje na polského prezidenta Andrzeje Dudu, aby se ujal okamžitého zprostředkování s ukrajinským prezidentem. Dosluhující ministr dopravy Adamczyk rovněž požádal komisařku EU pro dopravu Adinu Văleanovou, aby zřídila výbor, který by analyzoval dopad dohody na trh silniční dopravy.

„Ze strany orgánů EU je třeba vyhodnotit dopady, které vznikly v důsledku provádění dohody mezi Ukrajinou a EU, a také změny jejího obsahu, které jsou nezbytné pro zachování stability dopravního trhu v jednotlivých zemích společenství,“ sdělilo v pondělí v tiskové zprávě ministerstvo infrastruktury. V pondělí 4. prosince v Bruselu bude o této záležitosti pravděpodobně jednat Rada EU pro dopravu.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Jakub Makarovič

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Michal Zuna byl položen dotaz

EURO

V čem by podle vás pro nás měla být výhoda brát mzdy v Eurech? Já nevím, ale nežijete v úplně jiném světe?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Jak to, že ukrajinští dopravci mohou jezdit tak lacino ?, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseRB , 29.11.2023 17:05:35
Že by jezdili na "smrdutou" ruskou naftu, od které se distancujeme ?

|  16 |  0

Další články z rubriky

Istanbulská úmluva: ČT tvrdě napomenuta za Události

17:50 Istanbulská úmluva: ČT tvrdě napomenuta za Události

Reportáž o divadelním představení, které velmi návodně prezentuje politické téma Istanbulské smlouvy…