Jedna z nejvýznamnějších českých leteckých firem, která stojí za vývojem a výrobou cvičných proudových letounů L-39 Skyfox nebo se podílí na programech Airbusu a Embraeru, čelí stejnému problému jako většina průmyslových podniků v Česku: nedostatku kvalifikovaných lidí. Zatímco se stát stále snaží přesvědčit mladé, aby šli studovat techniku, Aero jde ještě dál – rozšiřuje okruh potenciálních talentů a aktivně otevírá dveře ženám. A ukazuje se, že to funguje.
„Z celkového počtu našich zaměstnanců mají ženy v Aero skoro čtvrtinové zastoupení. Za posledních pět let se jejich počet kontinuálně zvyšuje a často patří ke klíčovým pilířům kolektivů,“ říká Luboš Tejkl, výkonný viceprezident pro lidské zdroje společnosti Aero Vodochody.
Podle něj je důležité ženy nejen pozvat, ale také je povzbudit, aby se nebály technické výzvy a zapojily se do vývoje a výroby. „Průmysl už dávno není jen o špíně a fyzické dřině. Dnes je to o přesnosti, inovaci, průmyslovém designu. To jsou oblasti, kde mohou ženy vyniknout,“ dodává Tejkl.
Aero se netají kritikou současného přístupu státu k výuce technických oborů. Podle Tejkla se české školství stále snaží „oddělit zrno od plev“ místo toho, aby u mladých lidí – a zvlášť u dívek – probouzelo zájem a nadšení. „Povinná maturita z matematiky a složité příklady už v 16 letech často vedou k odporu k předmětu i technice jako takové. V USA je středoškolská matematika jednodušší, přesto mají špičkové techniky a téměř 30 % žen studuje technické obory. Možná bychom měli těžkou matematiku nechat až na vysoké školy,“ říká Tejkl.
Podle něj by změna přístupu k technickému vzdělávání mohla zásadně ovlivnit celý český průmysl, který dlouhodobě volá po kvalifikovaných pracovnících.
Aero aktuálně zaměstnává přes 1 700 lidí, z nichž mnozí zůstávají u firmy více než deset let – což je v českých podmínkách mimořádné. Navíc má připravené interní školicí programy, takže ani absence předchozí praxe nemusí být překážkou. Právě v tom je podle vedení firmy velký potenciál – dát šanci těm, kteří mají chuť učit se a podílet se na vývoji a výrobě strojů, které létají po celém světě.
Ve výrobě dnes pracuje 23 % žen, ve vývoji 14 %. Aero aktivně nabízí pozice, jako letecký mechanik, technolog sestav nebo specialista řízení kvality – a všechny jsou otevřené i ženám. V letošním roce se firma stala členem spolku Ženy v letectví, který má za cíl podpořit ženské zapojení v oboru.
Aero Vodochody je dnes největším leteckým výrobcem v Česku a jedním z mála, kdo si drží silnou pozici i v oblasti vlastního vývoje letounů. Modely jako L-39 Albatros nebo nový L-39NG Skyfox znají piloti armád od střední Evropy po jihovýchodní Asii. Ve stínu světových gigantů si Aero stále drží svou hrdou pozici a staví na tradici, která letos slaví 105 let.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný