Účast na konferenci přislíbili předseda vlády Andrej Babiš, ministr dopravy Dan Ťok nebo prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Vedle základního tématu, kterým bude podoba zákona o liniových stavbách a procesu jeho přijetí v legislativním procesu, bude dalším bodem diskuze stav dálnic a silnic a jejich další rozvoj. Hovořit se bude také o rozvoji železnice a zejména výstavbě vysokorychlostních tratích, kterou současná vláda jmenovala jako jednu ze svých priorit.
Zákon o liniových stavbách má umožnit rychlejší plánování a financování dopravní infrastruktury. Hlavní změnou novely by mělo být zavedení institutu tzv. předběžné držby. Ta by měla umožnit státu zahájit stavbu ještě dřív, než se mu podaří vykoupit nebo vyvlastnit všechny potřebné pozemky pod připravovanou dálnicí. Další změnou novely je změna územního řízení u předmětných staveb, které by měl nově vést jeden specializovaný úřad v kraji, což by mělo celý proces výrazně urychlit. Návrh zákona představil Ťok 30. ledna. Nyní ho bude řešit Poslanecká sněmovna ve svých výborech. O potřebnosti normy dlouhodobě hovoří i prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, který bude také účastníkem konference.
Podle koncepce Ministerstva dopravy by do roku 2050 měla dálniční síť mít celkem 2073 kilometrů. V současnosti zbývá postavit ještě přes 830 kilometrů. V posledních třech letech však bylo zprovozněno v průměru pouze 16 kilometrů ročně, což by k dosažení cíle pro rok 2050 nestačilo.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp