Ministerstvo kultury rozhodlo, že pražské žižkovské nákladové nádraží je přece jen kulturní památka. Zatím je ale rozhodnutí nepravomocné a společnost Žižkov Station Development hodlá podat rozklad. Společnost tvoří České dráhy a Sekyra Group. „Do poloviny příštího týdne máme čas, abychom se vyjádřili,“ sdělil předseda představenstva Leoš Anderle deníku Právo.
Nádraží se na podnět Národního památkového ústavu už jednou památkou stalo, jenže tehdy rozhodnutí napadly České dráhy, patří jim totiž pozemky. Tehdejší ministr Jiří Besser proto nechal památkáře rozhodovat znovu. Podle Anderleho však památkáři neřešili připomínky, které Besser vznesl.
Pokud by se nádraží nestalo památkou, pokračovaly by developerské plány. Podle nich měla budova ustoupit nové čtyřproudé Jarovské spojce. Následně by okolo vznikla čtvrť pro 15 tisíc obyvatel. Ačkoliv si odborníci pochvalují industriální architekturu nádraží, developer dál tvrdí, že budova nemá využití.
S tím experti souhlasí, ale z jiných důvodů. „Je nevyužitelná možná proto, že využití nechceme najít,“ uvedl Benjamin Fragner z Výzkumného centra průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT.
K tomu se nyní objevily spekulace, že by zde mohlo být sídlo filmového archivu, tudíž investor by se našel. „Mohl by jím být Národní filmový archiv, tedy státní instituce. Debata se tedy posouvá hned o dvě úrovně výš,“ prohlásil Matěj Stropnický ze sdružení Tady není developerovo.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pan