Byť by se chuť a složení koly mohlo zdát jako marginální téma, není tomu tak ani v Americe. V USA šlo v posledních týdnech o jednu z nejvíc viditelnějších zpráv předních mediálních domů, které si povšimly couvání tradiční značky, sídlící v hlavním městě Georgie – Atlantě, odkud se během desítek let rozrostla do globální společnosti s celosvětovým povědomím.
Právě v domácích Spojených státech totiž Coca-Cola nabízela Američanům podle mnohých ohlasů horší kvalitu svého tradičního kolového nápoje jak v sousedním Mexiku a jedna z nejviditelnější amerických značek se tak paradoxně stávala suvenýrem, který lidé vozili rodině a přátelům k ochutnání do USA z dovolených v Mexiku. Důvod? Zatímco Coca-Cola vyráběná pro americký trh je obvykle slazena kukuřičným sirupem, v některých jiných zemích, mezi něž patří třeba i jižní soused USA, obsahuje třtinový cukr, což se projevuje na znatelně odlišné chuti.
Dlouholeté naléhání spotřebitelů na řešení této dvojí kvality potravin neušlo pozornosti ani americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi a za totožné složení koly jako v Mexiku proto lobboval i samotný šéf Bílého domu, jenž nakonec v půlce července oznámil, že Coca-Cola souhlasila s používáním třtinového cukru ve svých nápojích v USA.
„S Coca-Colou jsem diskutoval o používání skutečného třtinového cukru v Coca-Cole ve Spojených státech a oni s tím souhlasili. Rád bych všem odpovědným osobám v Coca-Cole poděkoval,“ informoval Trump posléze v příspěvku na Truth Social. Společnost vše posléze potvrdila s dodatkem, že kolu se třtinovým cukrem hodlá na trh uvést na podzim.
Pro Čechy fruktózo-glukózový sirup, pro Němce cukr
Ani pro Česko nemusí jít o zaoceánské téma, nýbrž o zajímavé nahlédnutí na to, jak lze tlakem donutit produkční společnosti k odstranění dvojí kvality potravin, která stále mezi Českem a západními státy přetrvává. Přesně totožná situace totiž panuje zrovna i u nápojů od společnosti Cola-Cola.
Podívali jsme se do německých obchodů a zjistili jsme, že zatímco u nás Cola-Cola nadále prodává svoji kolu slazenou fruktózo-glukózovým sirupem, v Německu prodává tamním spotřebitelům kolu slazenou pravým cukrem. Ani po letech se tak v dvojím složení koly nic nezměnilo.
Nejde navíc jen o neznámější nápoj od společnosti Coca-Cola. Ta Čechům nabízí fruktózo-glukózový sirup namísto cukru, který běžně obsahuje v Německu, rovněž v dalších produktech.
Fruktózo-glukózový sirup u nás obsahuje i limonáda s pomerančovou příchutí Fanta či limonáda Sprite. V Německu oba nápoje, patřící americké značce, opět obsahují pouze cukr.
ParlamentníListy.cz kontaktovaly české zastoupení společnosti Coca-Cola s žádostí o vyjádření k odlišnému složení a s dotazem, zdali společnost plánuje zavést podobně jako pro Američany i v Česku možnost zakoupit si nápoj slazený cukrem, jak je prodáván běžně německým spotřebitelům – na naše dotazy však české zastoupení společnosti Coca-Cola nereagovalo.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas