Neviditelné nebezpečí mimo zákon. Tabáková firma láká i mladistvé
13.10.2020 8:44
Jak v nedávné době upozornil Deník, čelí česká mládež, a s ní výhledově i zdravotnictví, zcela novému nebezpečí. Konkrétně jeden z předních výrobců cigaret se rozhodl, že svými výrobky osloví i mladistvé. Autor článku tak otevřel problém, který představují takzvané nikotinové sáčky, které se od loňska prodávají i v Česku.
Nikotinové sáčky jsou v podstatě malé polštářky s ochucenou nikotinovou náplní vkládané pod horní ret. Zde si je konzument může nechat 15 až 30 minut, a po tuto dobu se uvolňuje nikotin a příchutě, které jsou absorbovány ústní sliznicí v dásni. Následně se sáček vyjme a hodí do koše, na rozdíl například od žvýkacího tabáku tak není třeba nic průběžně odplivovat. Zásadní trik spočívá v tom, že nikotinové sáčky prodávané v Česku obsahují nikotin, ale ne tabák. To je důsledkem celoevropské regulace, která v celé EU kromě Švédska zakazuje prodej takzvaného orálního tabáku neboli snusu s obsahem tabáku.
Nicméně absence tabáku v nikotinových sáčcích, jež například společnost British American Tobacco v Česku prodává pod názvem Velo (donedávna se ještě jmenovaly Lyft) má, jak upozorňuje Deník, jeden velmi zajímavý a hlavně mimořádně nebezpečný důsledek. Stojí totiž díky ní zcela mimo regulaci tabákových výrobků. Pro jejich nákup tak neplatí věková hranice 18 let, je možné na ně dělat reklamu a také nabízet vzorky zdarma. Tedy věci, které u klasických cigaret, ani u jiných tabákových výrobků rozhodně dělat nelze. Naopak zákon tyto aktivity u tabákových výrobků striktně zakazuje proto, aby se co nejvíce minimalizovaly dopady na veřejné zdraví a aby počet kuřáků a uživatelů elektronických cigaret nerostl.
Nejproblematičtější je v případě nikotinových sáčků zejména neexistence omezení věku kupujících. Tak si je v trafice nebo kdekoliv jinde mohou koupit i děti a záleží jen na zodpovědnosti obchodníka, zda jim je prodá či nikoliv. Děti a mladiství si mohou nikotinové sáčky koupit jednoduše na internetu a následně vyzvednout na jakémkoliv odběrném místě zásilkové služby.
To jsme také vyzkoušeli, sáčky jsme si objednali na eshopu, kde se různé tabákové sáčky prodavají a na výdejní místo Zásilkovny poslali sedmnáctiletého chlapce. Ten si nenápadný balíček, z jehož obalu nebylo jakkoliv poznat, že obsahuje nikotinový výrobek, vyzvedl bez nutnosti prokazovat svůj věk.
Anketa
Máte důvěru v Romana Prymulu? (Ptáme se od 12.10.2020)
Z pohledu na český internet je zřejmé, že právě na mladé spotřebitele výrobce sáčků Velo míří. Například web govelo.cz, který se odkazuje i na společnost British American Tobacco (Czech Republic), s.r.o., láká své uživatele takto: „Můžeš si ho dát kdykoliv a kdekoliv. Ten pravý nikotin pro generaci v pohybu. VELO je v malých sáčcích, které jsou pod rtem diskrétní a pro ostatní prakticky neviditelné.“ Jinde jsou zase nikotinové sáčky promovány sloganem „Chuť, která tě mimořádně osvěží.“
Že záměrné tykání a zaměření na mladou generaci není jen nějaké pochybení české pobočky British American Tobacco, ale celosvětová strategie firmy, dobře ukazuje prezentace pro investory, která je k dispozici na globálním webu společnosti. V té firma zcela otevřeně přiznává, že moderní kategorie nikotinových výrobků včetně nikotinových sáčků přitahují nové uživatele, kteří předtím nekouřili a že společnost tak vydělá více peněz.
Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.