Hospodářské noviny na svých stránkách citovaly stanovisko Aliance evropské logistiky, jež uvádí, že ruský bojkot evropských potravin přišel v nejméně vhodné době. Sektor dopravy a logistiky se totiž prý dlouhodobě potýká s velice nízkými ziskovými maržemi a nadbytečnými kapacitami, které způsobují evropským dopravcům nemalé finanční ztráty. Zákaz dovozu potravin do Ruska tak může některé firmy popostrčit přes okraj srázu a definitivně jim zlomit vaz.
Na ruském embargu prý nicméně vydělají velcí námořní dopravci s rozvětvenou přepravní sítí. Hospodářské noviny jmenují například dánskou společnost A.P. Moller-Maersk. „Naše lodě se pravidelně plaví mezi Jižní Amerikou a ruským Petrohradem. Vyšší objem přepravy očekáváme i na dalších trasách, například z asijských zemí do ruského přístavu Vostočnyj,“ uvedl pro HN šéf Maersku Nils Andersen. Na lepší časy by se mělo blýskat i majitelům chladírenských a mrazících plavidel, jako je švýcarský Kuehne & Nagel, německý Hapag-Lloyd či singapurská Neptune Orient Lines.
„Exportní revoluci“ prý mohou očekávat i jihoameričtí producenti, jejichž země patří mezi Moskvou vybrané alternativní dodavatele potravin. Brazilská vláda tento měsíc udělila dalším devadesáti firmám povolení na vývoz hovězího, vepřového a kuřecího masa, navíc deklarovala ochotu navýšit vývoz obilí a sójových bobů. Ochotu vyvážet do Ruska rovněž vyjádřila i Argentina, která se však potýká s obrovskou inflací, jež by mohla vývoz potravin silně zkomplikovat.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: luš