Jak jsme se mohli dozvědět, mj. ze servisu ČTK, Facebook, Google, Twitter a další globální internetové platformy se zavázaly „důsledněji postupovat proti šíření dezinformací či propagandy“. Evropská komise zveřejnila nová pravidla, na jejichž základě mají provozovatelé webů spolupracovat s ověřovateli faktů. Zaměřovat by se měli například na falešné účty a pokročilé manipulační praktiky. Mají také odříznout strůjce cílených dezinformací od reklamních příjmů. Nový kodex podepsalo 34 firem a organizací. Vedle zmíněné trojice je mezi nimi například TikTok, Microsoft či český Seznam.
Co to znamená? Že se nám slavná Evropská komise opět dere do našich životů a zejména našich svobod novým nařízením. Pojďme si v něm zalistovat. Uvedeme vždy originální text Kodexu EK a jeho stručný překlad do srozumitelné a významově jasné lidštiny.
Kodex dezinformací z roku 2022
Hlavní online platformy, nově vznikající a specializované platformy, hráči v reklamním průmyslu, ověřovatelé faktů, výzkum a organizace občanské společnosti předložily posílený kodex chování v oblasti dezinformací na základě pokynů Komise z května 2021. Posílený kodex dezinformačních praktik byl podepsán a dne 16. června 2022 předložen 34 signatáři, kteří se připojili k procesu revize kodexu z roku 2018. Cílem nového kodexu je dosáhnout cílů pokynů Komise předložených v květnu 2021 tím, že stanoví širší škálu závazků a opatření v boji proti online dezinformacím…
Překlad: Došlo k realizaci vlivového a mocenského kartelu vládnoucích kruhů a jejich přisluhovačů z korporátního digitálního prostředí za účelem společného prospěchu, plynoucího z vymýcení veškeré myšlenkové konkurence.
Signatáři uznali, že je důležité, aby byl Kodex odolný vůči budoucnosti, a dohodli se na vytvoření rámce pro další spolupráci prostřednictvím stálé pracovní skupiny. Kodex také přichází s posíleným monitorovacím rámcem založeným na kvalitativních prvcích podávání zpráv a ukazatelích úrovně služeb měřících efektivitu jeho implementace. Signatáři zřídí centrum pro transparentnost, které veřejnosti poskytne jasný přehled o politikách, které zavedly k plnění svých závazků, a budou je pravidelně aktualizovat o příslušné údaje.
Překlad: Spiknutí korporátů a eurobyrokratů ustaví další byrokratický dům plný udavačů, posílá jejich pravomoci a prostor pro „monitoring“ – čti: špiclování. „Centrum pro transparentnost“ v tomto případě zajistí dostatečnou masáž veřejnosti s cílem vyvolat v ní strach veřejně promluvit podle vlastního názoru
Posílený kodex
Kodex chování v oblasti dezinformací je prvním nástrojem svého druhu, jehož prostřednictvím se příslušní hráči v tomto odvětví – poprvé v roce 2018 – dohodli na samoregulačních standardech pro boj proti dezinformacím…. Nový posílený kodex obsahuje 44 závazků a 128 konkrétních opatření v následujících oblastech:
Demonetizace: snížení finančních pobídek pro šiřitele dezinformací. Cílem je zajistit, aby šiřitelé dezinformací neměli prospěch z příjmů z reklamy. Signatáři se zavazují k důraznějším opatřením, aby se zabránilo umístění reklamy vedle dezinformací a také šíření reklamy obsahující dezinformace. Kodex také zavádí efektivnější spolupráci mezi subjekty v reklamním sektoru, což umožňuje silnější společné akce.
Mohu mít osobní otázku, koho budete volit vy? Přijde mi, že až moc chválíte opozici, která má ale sama máslo na hlavě, třeba ANO, které bylo u vlády docela dlouho a taky nám životní podmínky moc nezlepšili. Navíc je to pořád to stejné. Politici před volbami slibují a po volbách je vše jinak. Má tak ...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.