Nový kodex evropanské cenzury

27.06.2022 17:41 | Komentář

Jak jsme se mohli dozvědět, mj. ze servisu ČTK, Facebook, Google, Twitter a další globální internetové platformy se zavázaly „důsledněji postupovat proti šíření dezinformací či propagandy“. Evropská komise zveřejnila nová pravidla, na jejichž základě mají provozovatelé webů spolupracovat s ověřovateli faktů. Zaměřovat by se měli například na falešné účty a pokročilé manipulační praktiky. Mají také odříznout strůjce cílených dezinformací od reklamních příjmů. Nový kodex podepsalo 34 firem a organizací. Vedle zmíněné trojice je mezi nimi například TikTok, Microsoft či český Seznam.

Nový kodex evropanské cenzury
Foto: pixabay.com
Popisek: Cenzura - ilustrační foto

Co to znamená? Že se nám slavná Evropská komise opět dere do našich životů a zejména našich svobod novým nařízením. Pojďme si v něm zalistovat. Uvedeme vždy originální text Kodexu EK a jeho stručný překlad do srozumitelné a významově jasné lidštiny.
 
Kodex dezinformací z roku 2022
 

Anketa

Je zákrok Fialovy vlády proti cenám energií dostatečný?

0%
98%
hlasovalo: 25849 lidí
Hlavní online platformy, nově vznikající a specializované platformy, hráči v reklamním průmyslu, ověřovatelé faktů, výzkum a organizace občanské společnosti předložily posílený kodex chování v oblasti dezinformací na základě pokynů Komise z května 2021. Posílený kodex dezinformačních praktik byl podepsán a dne 16. června 2022 předložen 34 signatáři, kteří se připojili k procesu revize kodexu z roku 2018. Cílem nového kodexu je dosáhnout cílů pokynů Komise předložených v květnu 2021 tím, že stanoví širší škálu závazků a opatření v boji proti online dezinformacím…
 
Překlad: Došlo k realizaci vlivového a mocenského kartelu vládnoucích kruhů a jejich přisluhovačů z korporátního digitálního prostředí za účelem společného prospěchu, plynoucího z vymýcení veškeré myšlenkové konkurence.
 
Signatáři uznali, že je důležité, aby byl Kodex odolný vůči budoucnosti, a dohodli se na vytvoření rámce pro další spolupráci prostřednictvím stálé pracovní skupiny. Kodex také přichází s posíleným monitorovacím rámcem založeným na kvalitativních prvcích podávání zpráv a ukazatelích úrovně služeb měřících efektivitu jeho implementace. Signatáři zřídí centrum pro transparentnost, které veřejnosti poskytne jasný přehled o politikách, které zavedly k plnění svých závazků, a budou je pravidelně aktualizovat o příslušné údaje.
 
Překlad: Spiknutí korporátů a eurobyrokratů ustaví další byrokratický dům plný udavačů, posílá jejich pravomoci a prostor pro „monitoring“ – čti: špiclování. „Centrum pro transparentnost“ v tomto případě zajistí dostatečnou masáž veřejnosti s cílem vyvolat v ní strach veřejně promluvit podle vlastního názoru
 
Posílený kodex
 
Kodex chování v oblasti dezinformací je prvním nástrojem svého druhu, jehož prostřednictvím se příslušní hráči v tomto odvětví – poprvé v roce 2018 – dohodli na samoregulačních standardech pro boj proti dezinformacím…. Nový posílený kodex obsahuje 44 závazků a 128 konkrétních opatření v následujících oblastech:
 
Demonetizace: snížení finančních pobídek pro šiřitele dezinformací. Cílem je zajistit, aby šiřitelé dezinformací neměli prospěch z příjmů z reklamy. Signatáři se zavazují k důraznějším opatřením, aby se zabránilo umístění reklamy vedle dezinformací a také šíření reklamy obsahující dezinformace. Kodex také zavádí efektivnější spolupráci mezi subjekty v reklamním sektoru, což umožňuje silnější společné akce.
 

Anketa

Buď, anebo. Komu věříte?

hlasovalo: 3021 lidí
Překlad: Evropská cenzurní mašinérie udělá vše pro to, aby odřízla alternativní informační zdroje od příjmů z reklamy. Bude vyhrožovat případným inzerentům, že když budou inzerovat v alternativě, postihne je to oslabením či eliminací jejich obchodní existence. Lze důvodně předpokládat, že porušení tohoto „kodexu“ bude v budoucnu i penalizováno a finančně trestáno.
 
Transparentnost politické reklamy: Kodex zavazuje signatáře, aby zavedli přísnější opatření transparentnosti, která uživatelům umožní snadno rozpoznat politické reklamy tím, že poskytují účinnější označování a zavazují se odhalit sponzora, výdaje na reklamu a dobu zobrazení. 
 
Překlad: Dojde ke zřetelnému oddělení „hrdinů“ a padouchů v informačním území. Hrdinové budou smět vše, tedy včetně skryté propagandy ve prospěch sobě blízkých politických sil, zatímco Padouši budou muset každý, i sebevíce osobní komentářový názor označit jako politickou reklamu, a tím jej v očích čtenářů předem dehonestovat.
 
 
Zajištění integrity služeb: Kodex posílí opatření ke snížení manipulativního chování používaného k šíření dezinformací (např. falešné účty, zesílení řízené roboty, předstírání identity, zlomyslné hluboké padělky = deep fakes) a nastolí užší spolupráci mezi signatáři v boji proti výzvám souvisejícím s takovými technikami. Signatáři budou povinni pravidelně revidovat seznam taktik, technik a postupů používaných zlomyslnými aktéry a zavedou jasné zásady pokrývající rozsah identifikovaného chování a praktik.
 
Překlad: Kodex vyhrožuje svým samotným signatářům a nutí je utužovat pravidla špiclování.
 
Zmocnění uživatelů: Uživatelé budou lépe chráněni před dezinformacemi prostřednictvím vylepšených nástrojů pro rozpoznání, pochopení a označení dezinformací, pro přístup ke spolehlivým zdrojům a prostřednictvím iniciativ zaměřených na mediální gramotnost. 
 

Anketa

Má vláda zastropovat ceny pohonných hmot i za cenu, že na to bude doplácet z rozpočtu?

95%
3%
hlasovalo: 15393 lidí
 
Překlad: Každé sdělení, které nebude po chuti cenzuře, bude označeno jako nedůvěryhodné. To se dnes už i děje – viz označování článků samozvaným konsorciem Semantic Vision, Konšpirátorů a NFNŽ.
 
Posílení postavení výzkumníků: Kodex předpokládá, že online platformy poskytují lepší podporu výzkumu dezinformací. Výzkumníci budou mít lepší a širší přístup k datům platforem. To znamená zajistit automatický přístup k neosobním, anonymizovaným, agregovaným nebo zjevně zveřejněným údajům a pracovat na zavedení struktury řízení, která zjednoduší přístup k údajům vyžadujícím další kontrolu.
 
Překlad: „Výzkumníci“ (samozvaní udavači z neziskovek) budou mít bezbřehý přístup k databázím provozovatelů digitálních služeb, ačkoli k tomu nemají žádný formální mandát (volbu, nařízení vlády atd.) Vznikne tak unikátní informační chobotnice nekonečné ceny, která může posloužit každé budoucí diktatuře.
 
Posílení komunity ověřující fakta:
 
Nový kodex rozšíří pokrytí ověřováním faktů ve všech členských státech EU a jazycích a zajistí, že platformy budou u svých služeb ověřování faktů využívat důsledněji. Kodex navíc usiluje o zajištění spravedlivých finančních příspěvků na práci ověřovatelů faktů a lepšího přístupu ověřovatelů faktů k informacím usnadňujícím jejich každodenní práci.
 
Překlad: „Výzkumníci“ (samozvaní udavači z neziskovek) budou inkasovat ještě mnohem tučnější obolusy od institucí, v jejichž zájmu budou špiclovat.
 
Jourová a její role
 
Výše uvedené informace o „kodexu“ navazují velmi úzce na iniciativy, které vede eurokomisařka Věra Jourová. Ta před řadou měsíců avizovala, že přijde den – a s disentními názory EU rázně zatočí. A je to zde. Tak, jak již tehdy Jourová slibovala, jsou zapojeny firmy, reklamní společnosti a další subjekty s cílem (jak Jourová doslova řekla) ty ošklivé weby vyhladovět. Podle Věry Jourové jsou zásadními novinkami kodexu spolupráce s „ověřovateli faktů“ ve všech jazycích Evropské unie a zapojení reklamních firem, které má připravit tvůrce dezinformací o příjmy. „Myslím si, že časem bude patřit k dobrému tónu značek, aby se jejich loga neobjevovala v systému, kde se to hemží například ruskou válečnou propagandou,“ řekla Jourová.
 
 
Na adresu dobře placených udavačů sdělila třeba i to, že „digitální platformy budou na základě nových pravidel muset více investovat, aby si najaly lidi, kteří umí rozlišovat mezi fakty a názory“. A vypointovala to větou hodnou chytré horákyně: „Nebudeme cenzurovat, budeme označovat dezinformace jako informace, která se prokazatelně vymyká faktům.“ 
 
Pointa? Zatímco dosud byla podobná pravidla dobrovolná, nyní jejich účinnost posílí propojení s normou o digitálních službách, na jejímž obsahu se EU dohodla letos na jaře. Stanou se tedy povinnými. Velkým internetovým firmám na jejím základě bude hrozit pokuta až do výše šesti procent jejich ročního světového obratu, pokud nebudou své povinnosti dodržovat.
 
Teď už jen chybí pranýře a vplétací kola na náměstích světových metropolí, na nichž budou útrpnému právu podrobeni ti, kdo se znelíbí všem těm „jourovým“. Výsledek? Postupný, ale totální rozvrat v Evropě, který z ní učiní snadnou kořist pro každého fanatika s klackem v ruce. Nebo demagoga s bílým límečkem a příslibem rázného „konečného“ řešení.
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

12:50 Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

„Jedu se setkat s mamkou. Už jsme se léta neviděli. Jsme z Doněcka a já nechci bojovat za Putina. Už…